Hoppa till innehållet

Toppchef lämnar Spotify

Den högt uppsatta Spotifychefen Troy Carter lämnar musiktjänsten efter två år. 

Troy Carter lämnar Spotify.
Troy Carter lämnar Spotify.Foto: AP

Spotifychefen Troy Carter har varit anställd på Spotify sedan 2016 för att hjälpa bolaget att förbättra sin relation med musikindustrin. Spotifys relation med speciellt musikbolagen har på senare tid varit problematisk, mycket på grund av att Spotify har försökt göra affärer direkt med artister.

Nyligen rapporterade Financial Times att flera skivbolag har vägrat ge Spotify licenser för att lansera i Indien sedan det förekommit uppgifter om att Spotify börjat gå direkt till regionens indieartister med distributionsavtal.

Läs även: Daniel Ek om striden med skivbolagen: ”Det är alltid komplicerat” 

Innan Troy Carter rekryterades till Spotify var han bland annat manager för artister som Lady Gaga och hans bolag ansvarade för Meghan Trainor och Charlie Puth karriärer, enligt musiktidningen Variety.

“Troy har gjort ett enormt avtryck hos Spotify. När han började fanns det en generell skepticism mot streaming bland artisterna. Troy har varit bidragande i arbetet att förändra den uppfattningen och hans ansträngningar för att skapa verkliga partnerskap inom branschen kommer att märkas i många år framöver”, säger Daniel Ek i ett uttalande.

Det har under flera månader ryktats om att Troy Carter velat lämna Spotify. Enligt Variety ska en avgörande faktor ha varit att Spotify i maj införde regler som portade musik med hatfullt innehåll, men även artister med ett kränkande beteende utanför musiken. Musiken fick fortfarande finnas på Spotify men syntes inte i musiktjänstens egna listor. 

Enligt Variety ska Troy Carter ha varit ursinnig över den nya policyn och hotat att säga upp sig. 

Läs även: Spotify agerar med #metoo – portar R. Kelly från sina listor 

Daniel Ek drog senare tillbaka bolagets antihat-policy och både Spotify och Troy Carter gick offentligt ut och förnekade uppgifterna om att den senare var på väg bort, enligt Variety. 

Troy Carter kommer att sluta i september men kommer att ha en rådgivande roll på Spotify fram till årsskiftet. Nick Holmstén, vars nuvarande roll är "Global Head of Shows & Editorial", kommer att ta över ansvaret som tidigare legat på Troy Carter. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera