Hoppa till innehållet

Tufft elddop väntar Facebook efter användarnas missnöje

Nu måste Facebook ta krafttag och göra en genomlysning av sina avtal och partnerskap med tredjeparter, menar experter. Annars riskerar flykten av användare fortsätta och sätta hela bolagets affärsidé i gungning.

Användarflykt hotar Facebook, som står bakom appen Messenger.
Användarflykt hotar Facebook, som står bakom appen Messenger.Foto: David Paul Morris/Bloomberg

Många privatpersoner runt om i världen har förklarat att de kommer att radera sina Facebook-konton efter avslöjandet om att datauppgifter hamnat på villovägar. De har mobiliserat sig på sociala medier under parollen "Delete Facebook" och uppmanar nu andra användare att göra detsamma. 

”Facebook har växt otroligt snabbt och skaffat sig mycket makt. Allmänheten har bidragit med data som de har tjänat väldigt mycket pengar på – utan att få någonting tillbaka. Det här är en motreaktion som är naturlig i alla stora teknikrevolutioner, där balansen jämnas ut”, säger Robin Teigland, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan.

Läs mer: Det här har hänt i Facebook-läckan 

Även Tony Apéria, ekonomie doktor och hållbarhetsforskare vid Stockholms universitet, menar att den negativa publiciteten kommer att sätta Facebooks nuvarande affärsmodell i gungning.

”Det här skadar definitivt förtroendet för Facebook och det kommer att påverka affärerna, men det är osäkert i vilken omfattning. Risken är att annonsörerna flyr om populariteten minskar och att politiker runt om i världen skärper sina lagstiftningar, till exempel om hur data får samlas in och användas”, säger han.

Skandalen har rullats upp vid en obekväm tidpunkt för Facebook. Redan under sista kvartalet 2017 sjönk antalet aktiva konton i USA och Kanada, som är företagets mest lönsamma marknad, från 185 till 184 miljoner. Det var första gången i bolagets historia som Facebook drabbades en negativ tillväxt på någon marknad under ett enskilt kvartal.

Användarna över hela världen tillbringade under slutet på 2017 dessutom runt 2 minuter mindre tid på Facebooks plattform dagligen.

Läs mer: Så vill EU beskatta techjättarna

Enligt de bägge experterna är det svårt att sia om hur stort bortfallet av användare till slut kommer att bli efter skandalen och om det påverkar intäkterna på kort sikt.

Men de är överens om att Facebook måste agera kraftfullt och avsätta resurser för att stoppa blödningen. 

”Om det sker ännu en skandal i dignitet med denna tror jag att Facebook på allvar befinner sig i farozonen. De måste nu visa att de har lärt sig av sina misstag. Jag tror att Facebook kommer att göra en total genomlysning av sina avtal och partnerskap”, säger Robin Teigland, och jämför det med att företag i andra branscher sedan länge haft ett ansvar att granska hela sin leverantörskedja.

Än så länge har Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg undvikit att personligen uttala sig om skandalen.

”Det förvånar mig. I allmänhetens ögon är han så starkt sammankopplad med varumärket Facebook. Om de ska vinna tillbaka förtroende och tillit måste han agera mer kraftfullt”, säger Tony Apéria.

Läs mer: Experten efter Facebook-läckan: ”Tänk på Facebook Messenger som ett vykort” 

Sveriges Annonsörer har hittills inte nåtts av någon större oro över Facebook från sina medlemsföretag. Det kommer krävas ett större bortfall av användare för att annonsörerna ska fly fältet, enligt branschorganisationen, eftersom att Facebooks marknadsandelar är så stora.

Vissa annonsörer skulle däremot kunna avskräckas om Facebook blir mer restriktiva med att dela med sig av data och uppgifter om användarna till tredjeparter.

”En av fördelarna med att annonsera på Facebook i dag är att man får väldigt mycket information. Man kan anpassa sina annonser på en detaljerad nivå för att nå rätt målgrupp. Om denna konkurrensfördel försvinner kan det absolut påverka annonsörerna”, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera