Många privatpersoner runt om i världen har förklarat att de kommer att radera sina Facebook-konton efter avslöjandet om att datauppgifter hamnat på villovägar. De har mobiliserat sig på sociala medier under parollen "Delete Facebook" och uppmanar nu andra användare att göra detsamma.
”Facebook har växt otroligt snabbt och skaffat sig mycket makt. Allmänheten har bidragit med data som de har tjänat väldigt mycket pengar på – utan att få någonting tillbaka. Det här är en motreaktion som är naturlig i alla stora teknikrevolutioner, där balansen jämnas ut”, säger Robin Teigland, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan.
Läs mer: Det här har hänt i Facebook-läckan
Även Tony Apéria, ekonomie doktor och hållbarhetsforskare vid Stockholms universitet, menar att den negativa publiciteten kommer att sätta Facebooks nuvarande affärsmodell i gungning.
”Det här skadar definitivt förtroendet för Facebook och det kommer att påverka affärerna, men det är osäkert i vilken omfattning. Risken är att annonsörerna flyr om populariteten minskar och att politiker runt om i världen skärper sina lagstiftningar, till exempel om hur data får samlas in och användas”, säger han.
Skandalen har rullats upp vid en obekväm tidpunkt för Facebook. Redan under sista kvartalet 2017 sjönk antalet aktiva konton i USA och Kanada, som är företagets mest lönsamma marknad, från 185 till 184 miljoner. Det var första gången i bolagets historia som Facebook drabbades en negativ tillväxt på någon marknad under ett enskilt kvartal.
Användarna över hela världen tillbringade under slutet på 2017 dessutom runt 2 minuter mindre tid på Facebooks plattform dagligen.
Läs mer: Så vill EU beskatta techjättarna
Enligt de bägge experterna är det svårt att sia om hur stort bortfallet av användare till slut kommer att bli efter skandalen och om det påverkar intäkterna på kort sikt.
Men de är överens om att Facebook måste agera kraftfullt och avsätta resurser för att stoppa blödningen.
”Om det sker ännu en skandal i dignitet med denna tror jag att Facebook på allvar befinner sig i farozonen. De måste nu visa att de har lärt sig av sina misstag. Jag tror att Facebook kommer att göra en total genomlysning av sina avtal och partnerskap”, säger Robin Teigland, och jämför det med att företag i andra branscher sedan länge haft ett ansvar att granska hela sin leverantörskedja.
Än så länge har Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg undvikit att personligen uttala sig om skandalen.
”Det förvånar mig. I allmänhetens ögon är han så starkt sammankopplad med varumärket Facebook. Om de ska vinna tillbaka förtroende och tillit måste han agera mer kraftfullt”, säger Tony Apéria.
Läs mer: Experten efter Facebook-läckan: ”Tänk på Facebook Messenger som ett vykort”
Sveriges Annonsörer har hittills inte nåtts av någon större oro över Facebook från sina medlemsföretag. Det kommer krävas ett större bortfall av användare för att annonsörerna ska fly fältet, enligt branschorganisationen, eftersom att Facebooks marknadsandelar är så stora.
Vissa annonsörer skulle däremot kunna avskräckas om Facebook blir mer restriktiva med att dela med sig av data och uppgifter om användarna till tredjeparter.
”En av fördelarna med att annonsera på Facebook i dag är att man får väldigt mycket information. Man kan anpassa sina annonser på en detaljerad nivå för att nå rätt målgrupp. Om denna konkurrensfördel försvinner kan det absolut påverka annonsörerna”, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.