Hoppa till innehållet

Tuva Palm: ”Jag måste starta eget bolag”

Klarna-veteranen Tuva Palm har lanserat den ena spar-roboten efter den andra sedan hon tog över som teknikchef på Nordnet. I Di Digitals podd Startup Stories avslöjar hon sina planer om att starta ett eget techbolag.

Klarna-veteranen Tuva Palm blev CTO på Nordnet 2016.

PODD

Klarna-veteranen Tuva Palm blev CTO på Nordnet 2016.Foto: Evelina Carborn

Fintechprofilen och Klarna-veteranen Tuva Palm har många järn i elden. Sedan 2016 har hon jobbat som teknikchef (CTO) på nätbanken Nordnet. Men hon är även konferensier på olika tech-evenemang som Sthlm Meetup och Sthlm Tech Fest.

"Jag var väl lite av en teater-apa som ung”, medger hon i en öppenhjärtig intervju med Di Digitals nya podcast Startup Stories som lagts ut under fredagen.

När Nordnet flyger även utan mig, då måste jag ju starta ett eget bolag!

I intervjun berättar hon om hur det var att växa upp som dotter till basisten i proggbandet Träd Gräs och Stenar. Hon lägger även ut texten om tiden som KTH-student och berättar om äktenskapet med spelprofilen Tommy Palm.

Tuva Palm delar även med sig om hur det var att vara tolfte anställd på en svensk startup som köptes av databasjätten Oracle, där hon ansvarade för Oracle-grundaren Larry Ellisons favoritprojekt.

Läs mer: Nordnets nya robot ska sköta bolån 

Sedan betar hon av tiden som produktansvarig på Klarna, där hon ansvarade för Klarna-appen och bidrog till att öka kundnöjdheten efter en serie kritiska artiklar i Svenska Dagbladet.

Hon berättar även om tiden på Nordnet, som bland annat präglats av lanseringen av olika sparrobotar: Robosave, Fondrådgivaren och Sparkalylatorn. 

Mest överraskande är kanske hennes svar på frågan om hon funderar på att starta eget bolag.

”Jag men det måste jag göra,” säger hon i podden.

Sedan betonar hon att det kan dröja några år innan planerna blir verklighet.

Läs mer: Finansmarknaden rusar till AI – här är tio svenska robotrådgivare 

"Nu är den här bollen i rullning på Nordnet. Vi har en snöboll och vi är högst upp på berget och den är på väg att rulla nedåt. Det kommer bli grymt mycket coola produkter från det, så det måste jag ju leverera på. Jag kan ju inte lämna över den här bollen till någon annan. Men efter det, när Nordnet flyger även utan mig, då måste jag ju starta ett eget bolag!”, säger hon.

På frågan vad bolaget ska ägna sig åt blir hon dock aningen svävande. 

”Man vill ju rädda världen på ett eller annat sätt. Men sen är jag ju ganska intresserad av fintech, det kan jag inte sticka under stol med”, säger hon trevande.

Exakt hur Tuva Palm får ihop dessa två ambitioner återstår att se.  

”Men skriv in mig som pitchare på Di Startup Tour 2025”, säger hon med ett skratt och hänvisar till Di Digitals årliga pitchtävling. 


Lyssna på veckans avsnitt här:

https://embed.acast.com/startupstories/tuvapalm-nordnet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera