Förra året gjorde taxitjänsten Uber en förlust på 25 miljarder kronor. Dessutom har bolaget under året skakats av en uppslitande strid mellan på ena sidan grundaren och vd:n Travis Kalanick, och på andra sidan ägarna och styrelsen. Den slutade med att grundaren petades från vd-tjänsten i somras.
Läs mer: Tidslinje: Så tvingades Ubers vd bort efter bolagets mardrömsår
Men en sak som den nytillträdde vd:n Dara Khosrowshahi kan glädja sig åt är att Ubers matleveranstjänst, Uber Eats, går med vinst i 27 av 108 städer, trots att man var sent ute som matleverantör på en marknad med hård konkurrens. Det skriver New York Times.
Hur mycket pengar mattjänsten omsätter vill företaget inte avslöja, men den nye vd:n, tror på ytterligare tillväxt under de kommande två åren.
Redan 2014 tog Uber sina första kliv som matleverantör med tjänsten Uberfresh. Men succén uteblev och istället klagade kunder på dålig kvalitet och kall mat. Ett år senare lanserades en ny app, Uber Eats. Den introducerades först i Toronto men expanderade snabbt till flera städer. I dag är det Tokyo, Paipei, Taiwan och Seoul som är Eats största marknader.
Läs mer: Så stora är Uber i Sverige
I Stockholms innerstad lanserades tjänsten år 2016. Enligt Zoltan Fekete som är Sverigechef för Uber Eats, har intresset varit stort.
“Det är ett stort tryck på tjänsten. Antalet restauranger som är anslutna till plattformen växer stadigt och vi har sett ett stort intresse till att bli leveranspartner också,” sa Zoltan Fekete till Di Digital tidigare i år.
Läs mer: Matkriget hårdnar – miljardinvestering i brittisk utmanare
Men Uber Eats och andra matleveransappar har också mött hård kritik, i bland annat Sverige och Storbritannien.
Den negativa uppmärksamheten har till stor del handlat om dåliga arbetsförhållanden. Enligt ETC och Breakit som har granskat Uber Eats, ska buden som kör ut maten arbeta långa pass, ha undermåliga löner och dåligt anställningsskydd.
Läs mer: "Därför köper Amazon livsmedelskedjan Whole Foods"
Ett problem i horisonten för matleveransföretagen skulle enligt vissa bedömare kunna vara Amazonfresh. Analytikern James Cakmak som följer utvecklingen i branschen, har sagt att Amazon med sitt nätverk kan pressa ner priserna rejält och är på sätt det största hotet för övriga matleveranstjänster.