Annons

Uber-konkurrenten lägger ner samåkningstjänst efter dom

Heetch Sverigechef Hicham Larhnimi
Heetch Sverigechef Hicham Larhnimi Foto: Heetch
Att erbjuda skjuts mot en ”donation” är inte lagligt. Det slår tingsrätten fast i en fällande dom mot en av Uber-konkurrenten Heetch förare. Nu stoppar bolaget tjänsten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Franska taxi-appen Heetchs samåkningstjänst lever i en gråzon mellan delningsekonomi och svarttaxiverksamhet. Liksom den nedlagda konkurrenten Uber Pop, bygger tjänsten på att privatpersoner kan skjutsa varandra mot en donation efter att ha sammanstrålat med hjälp av en app. Som Di Digital tidigare har rapporterat, åtalades en Heetch-förare för brott mot taxilagen i slutet av sommaren förra året. Nu, en fällande dom senare, väljer Heetch att pausa tjänsten.

Läs mer: Körde för taxi-app som extraknäck – åtalas i domstol

”Vi ville förändra regelverket och få det här att fungera, men vi har tyvärr varit tvungna att göra det moraliska valet att pausa tjänsten. Vi vill inte utsätta våra förare för några risker”, säger Hicham Larhnimi, Sverigechef på Heetch.

Från den sista februari kommer samåkningstjänsten att ligga nere och bolaget hänvisar istället till taxitjänsten Heetch Pro. Om och när samåkningstjänsten kan rullas ut igen är oklart. Hicham Larhnimi anser att rådande lagstiftning är föråldrad och måste uppdateras för att främja delningsekonomi.

”Vi kommer att fortsätta den politiska fajten framöver och det kommer att ske en förändring, frågan är bara när”, säger han.

Läs mer: Uber efter 80 förare dömda: ”Oerhört beklagligt” 

Fallet med den dömde Heetch-föraren är inte unikt. I en rad uppmärksammade rättsprocesser fälldes ett 80-tal av den nu nedlagda konkurrenten Uber Pops förare, efter att ha skjutsat personer mot betalning utan taxilegitimation eller tillstånd. Uber Pop valde efter det att lägga ner tjänsten. Men enligt Heetch skiljer sig deras samåkningsappen från konkurrenten, genom att föraren bara kan tjäna upp till 40.000 om året, uppskattningsvis årskostnaden för en bil, och därför begränsade möjligheten för föraren att gå med vinst. Men lagstiftningen kring den här typen av tjänst lämnar många frågetecken. Heetch uppger att de informerade sina förare om det oklara rättsliga läget, medan den dömde föraren har uppgett i förhör att han inte var medveten om riskerna.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies