Hoppa till innehållet

Postnord nära att skrota Kina-avgiften för Wish

Postnord är nära att skrota den extra avgiften på 75 kronor vid köp av varor från e-handelssajten Wish. Men än så länge återstår det en del arbete innan ett avtal är på plats, enligt kommunikationsdirektören Thomas Backteman.

Foto: Marcus Ericsson/TT

Postnord och e-handelsjätten Wish är nära att sluta ett avtal som gör det möjligt för konsumenterna att betala moms redan vid köpet. Det skulle innebära att avgiften om 75 kronor inte längre tas ut på paket köpta på Wish plattform.

”Vi har en överrenskommelse på plats, men alla detaljer är inte klara. Läget är inte så mycket annorlunda nu än vad det har varit tidigare”‚ säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord, till Di Digital.

Kontraktsdetaljer ska till exempel redas ut med Tullverket. Går allt enligt plan ska avgiften om 75 kronor försvinna, och i stället ersättas med en betydligt lägre hanteringsavgift. Enligt uppgifter till sajten Breakit, som var först att rapportera om uppgifterna, ska en avgift på runt 10 kronor i stället vara aktuell.

”Vår förhoppning är att kunna gå ut med en hundraprocentig lösning snart. Men ingenting är klart förrän papprena är underskrivna”, understryker Thomas Backteman.

Läs mer: Postnord: Avgiften på Kinapaket en nödlösning 

Postnord införde avgifterna den 1 mars i år på alla paket som skickas till Sverige från länder utanför EU, för att se till att paketen momsbeläggs. Men lösningen har ogillats av både konsumenter och de som erbjuder e-handel från Kina, då försändelsernas ofta låga värde inte står i proportion till avgiftens nivå.

Det har även inletts förhandlingar med andra stora utländska e-handelsplattformar, bekräftar Postnord för Di Digital. 

En annan populär marknadsplats är till exempel Ali Express, som ägs av Alibaba. Målet är att få dem att ta ut momsen i samband med köpet, istället för att Postnord ska behöva hantera processen i Sverige.

”Vi har varit i kontakt med flera stora e-handelplattformar utanför EU och erbjuder dem den här möjligheten. Vi har arbetat fram en teknisk lösning som vi hoppas att de ska nappa på”, säger Thomas Backteman.

Maria Ibsen, pressansvarig på Postnord, är inne på samma linje. 

”Vi tittar på olika lösningar och diskuterar med olika aktörer. Det arbetat har pågått sedan det blev känt hur myndigheterna ville ha det med momsen”, säger hon.

Läs mer: E-handlaren: Postnords avgift på Kina-paketen är tandlös

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera