Hoppa till innehållet

Uppgifter: Uber-rivalen Bolt på väg att ta in ytterligare 1 miljard

Uber-konkurrenten Bolt, som drivs av 25-åringen Markus Villig från Estland, är enligt uppgifter bara några veckor bort från att stänga en ny finansieringsrunda på nästan 1 miljard kronor. ”Vinnaren kommer att bli det bolag som är mest kostnadseffektivt. Och det är vi”, sa vd:n nyligen till Di Digital.

Markus Villig har grundat Bolt.
Markus Villig har grundat Bolt.Foto: Josefine Stenersen.

När Di Digital nyligen intervjuade taxitjänsten Bolts 25-åriga vd Markus Villig öppnade han för att bolaget kommer att stänga en ny kapitalrunda inom den närmsta tiden.

”På en mer rationell marknad, där riskkapitalet inte längre subventionerar Uber, kommer vinnaren bli det bolag som är mest kostnadseffektivt. Och det är vi”, sa Markus Villig.

Läs mer: Utmanaren Bolts vd: Ubers elände gynnar oss

Nu rapporterar Sky News, med hänvisning till källor, att Uber-rivalen bara är några veckor bort från att ta in 961 miljoner kronor (100 miljoner dollar) i nytt kapital.

Rundan kommer bara fyra månader efter att Bolt senast tagit in 50 miljoner pund, hälften så mycket, från nya och existerande investerare. Bland delägarna utmärker sig den kinesiska taxijätten Didi Chuxing och biljätten Daimler.

När Di Digital träffade Markus Villig bekräftade han tidigare uppgifter om att den kritiserade jättefonden Softbank kan bli en potentiell investerare i bolaget.

”Genom åren har vi förmodligen pratat med hundratals potentiella investerare och Softbank är en av dem”, sa Markus Villig.

Läs mer: 25-åringens taxiapp värderas till 14 miljarder – utmanar Uber 

Bolt värderades tidigare under 2019 till motsvarande 14 miljarder kronor. Nu väntar det estländska startupbolaget, med över 1 000 anställda, öka kraftigt i värde enligt Sky News källor. 

Sedan i somras finns Bolt i London – där Uber nyligen misslyckades med att få en förlängd licens. Bolaget har 30 000 registrerade förare och över 300 000 kunder i den brittiska huvudstaden.

Sammantaget är Bolt verksamma i över 100 länder i 35 länder i Europa och Afrika, med 25 miljoner användare. Bolt har avböjt att kommentera uppgifterna.

(Finwire/Di Digital)

Se Di Digitals intervju med Markus Villig på techkonferensen Slush i förra veckan:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera