På onsdagen rapporterade Di Digital att bakgrundsmusik ur Stockholmsbolaget Epidemic Sounds katalog ökat kraftigt i popularitet på Spotify. Detta genom stämningsbaserade spellistor som ”Piano in the Background”.
Det ska, enligt Di Digitals uppgifter, röra sig om en ökning från 20 miljoner streams i månaden till över 100 miljoner streams varje månad för Epidemic Sounds artister.
För de etablerade skivbolagen – som därmed går miste om vissa intäkter från Spotify – är frågan känslig. I fjol blossade det upp en debatt om "fejkartister”. Samtidigt är bakgrundsmusiken ett sätt för Spotify att öka sina marginaler, eftersom den är billigare att licensera.
Oscar Höglund, vd på Epidemic Sound, försvarar bolagets musikkatalog.
”Spellistekulturen och streamingplattformar har öppnat dörrar för duktiga artister som skapar stämningsmusik. De har skapat större efterfrågan och möjliggjort att artister har direkt tillgång till sin fankrets. Det uppmanar lyssnarna att leta upp deras musik och spela den om och om igen”‚ skriver han i ett mejl till Di Digital.
“Detta, och det faktum att Epidemic Sound har sin bakgrund inom stämningsmusiken, innebär att kvaliteten på våra låtar tenderar att vara högre än de traditionella spelarna på det här området. Och att musiken presterar bättre, med miljontals spelningar per månad på många olika plattformar.”
Läs mer: Sparekonomerna: Så köper du aktier i Spotify
Epidemic Sounds musik används i allt från reklam- och tv-produktioner till Youtube-filmer. I fjol köpte riskkapitalbolaget EQT in sig i bolaget, som då värderades till över 1 miljard kronor.
I fjol räknade Epidemic Sound med att omsätta cirka 100 miljoner kronor räkenskapsåret 2017.
Oscar Höglund kommenterar inte Di Digitals specifika uppgifter om att lyssningen ökat minst fem gånger till över 100 miljoner lyssningar i månaden.
Läs mer: Skivbolagen avskyr ”fejkartister” – nu rusar lyssningen på Spotify