Hoppa till innehållet

Urb-it betalar it-konsulter med aktier

Leveranstjänsten Urb-it gick närmare 30 miljoner kronor back under 2015. För att betala för inhyrda it-tjänster ger bolaget nu ut aktier värda 7 miljoner kronor.

Mats Forsberg, vd och medgrundare av Urb-it.
Mats Forsberg, vd och medgrundare av Urb-it.Foto: Jack Mikrut

Urb-it, som levererar e-handelsvaror till kunden inom en timme, har hittills tagit in cirka 80 Mkr i kapital. Bolaget har det senaste året haft stora planer på utlandsexpansion men har dragits med förseningar. Di Digital har tidigare rapporterat om att Urb-it har lanserats i Paris och bearbetar nu marknaden i London.

De storslagna planerna har varit kostsamma, enligt årsredovisningen för 2015. Under fjolåret hade Urb-it en nettoomsättning på närmare 113 000 kronor men gjorde en förlust på över 29 Mkr.

”Vi följer den planen som vi har lagt. Vi investerar väldigt mycket i den här plattformen och för att göra oss redo för internationell etablering. Det är först nu i maj–juni som vi börjar marknadsföra tjänsten mot konsumenten”, säger bolagets vd Mats Forsberg.

Läs även: Urb-it lanserar i Paris och bygger i London

Urb-it gjorde i mars en nyemission på 7 Mkr, enligt handlingar hos Bolagsverket. Betalningen för aktierna kom inte i form av en pengatransaktion, utan i form av tjänster som it-konsultbolaget Bearingpoint Sweden har stått för. Bearingpoint fick med andra ord betalt i aktier för de två fakturor som bolaget har ställt till Urb-it för utfört arbete.

”De har hjälpt oss mycket med tekniskt utveckling och marknadsanalys. En del av det samarbetet har varit en kvittning.  Jag tycker det är oerhört positivt att göra det på det här sättet. När man startar upp något i början är det fantastiskt att kunna ta in den typen av resurser som annars är få förunnat”, säger Mats Forsberg.

Läs mer: Uber utmanar Urb-it - erbjuder budtjänst i handeln

Mats Forsberg uppger att Urb-it gör löpande nyemissioner. I januari registrerades en nyemission på drygt 13 Mkr hos Bolagsverket. Efter sommaren har Urb-it planer på att ta in ytterligare 50–100 Mkr för att satsa på sin expansion. Samtidigt är Mats Forsberg inte orolig för att han tappar ägarandelar i bolaget.

”Som entreprenör får man en lite mindre andel vid varje emission. Men jag är glad för att vi har kunnat hålla det höga tempot och vi har en samsyn bland de storägarna för att styra verksamheten åt det håll jag vill”, säger Mats Forsberg.

Bakom Urb-it, som startats av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, står en rad namnkunniga finansiärer. Finansmännen Erik Penser,  Erik Mitteregger och Carl Palmstierna med flera investerade sammanlagt 30 Mkr i Urb-it i samband med premiären för drygt ett år sedan.

På den svenska marknaden har Urb-it nu följt i Mat.se:s fotspår och lanserar nu leveranstjänst till Volvo-bilar. Samarbetet med Volvo betyder att Urb-it nu kan leverera varor köpta på nätet till sina kunders bilar samma dag eller inom en timme.

Läs även: Mat.se och Volvo i samarbete – leveranser direkt till bakluckan

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera