Den digitala bankutmanaren Revolut har på kort tid lockat till sig drygt 2,8 miljoner användare i Europa. Det brittiska bolaget siktar på att nå 50 000 kunder i Sverige före årets slut, vilket Di Digital nyligen rapporterade om.
Nu har Revolut kommunicerat sitt bokslut för 2017 och intäkterna ökade med nästan fem gånger till 148 miljoner kronor, från 27 Mkr året innan.
”Vi får in 6 000 till 8 000 nya användare varje dag. Ingen klassisk bank kommer i närheten av det”, har Espen Myklebust, Revoluts affärsutvecklingschef i Norden, tidigare sagt.
Läs mer: Miljardvärderade utmanaren tar upp kampen med svenska storbanker
Revolut tillhandahåller ett betalkort, genom samarbeten med Mastercard och Visa, som användaren laddar med pengar från sitt vanliga bankkonto genom Revoluts app. Sedan kan kunden välja att spendera eller ta ut pengarna utomlands i över 150 olika valutor, nästan helt avgiftsfritt.
Användarna kan också skicka pengar över statsgränserna genom sin mobiltelefon.
Bolaget har flera intäktsmodeller. Bland annat förlitar sig Revolut på flera abonnemangstjänster riktade till konsumenter, tillsammans med den procentandel som bolaget tar på varje köp med de fysiska betalkorten.
Som den första digitala bankutmanaren i Storbritannien nådde Revolut lönsamhet på månadsbasis i december i fjol, enligt egen utsago.
På sista raden noterade bolaget dock en förlust på 171 Mkr för helåret 2017. Det är en väsentlig ökning från ett minusresultat på 82 Mkr året innan, men samtidigt förbättas marginalerna.
Enligt bolagets medgrundare och vd Nikolaj Storonskij beror de växande förlusterna i första hand på investeringar i bolagets internationell expansion och personalstyrka. För stunden är Revoluts digitala tjänst tillgänglig på 32 olika marknader med drygt 500 anställda.
Men Revolut behöver inte oroa sig för en sinande kassa i första taget. Sedan starten 2015 har bolaget tagit in knappt 3 miljarder kronor i riskkapital. Den senaste rundan, som stängdes i april i år, värderade startupen till ungefär 15 miljarder kronor.
Läs mer: Mastercard och Amex investerar i svenskarnas fintechsuccé