Hoppa till innehållet

Utmanaren sätter press på svenska storbanker – ökar intäkterna kraftigt

Utmanaren Revolut har tagit andelar från de traditionella bankerna i Europa. Nu ökar fintechbolaget sina intäkter med nästan fem gånger till 148 miljoner kronor, men samtidigt fördubblas förlusterna på sista raden.

Revoluts app, där användaren kan se sina köp, och bolagets vd och medgrundare Nikolaj Storonskij.
Revoluts app, där användaren kan se sina köp, och bolagets vd och medgrundare Nikolaj Storonskij.Foto: Press.

Den digitala bankutmanaren Revolut har på kort tid lockat till sig drygt 2,8 miljoner användare i Europa. Det brittiska bolaget siktar på att nå 50 000 kunder i Sverige före årets slut, vilket Di Digital nyligen rapporterade om

Nu har Revolut kommunicerat sitt bokslut för 2017 och intäkterna ökade med nästan fem gånger till 148 miljoner kronor, från 27 Mkr året innan.

”Vi får in 6 000 till 8 000 nya användare varje dag. Ingen klassisk bank kommer i närheten av det”, har Espen Myklebust, Revoluts affärsutvecklingschef i Norden, tidigare sagt.

Läs mer: Miljardvärderade utmanaren tar upp kampen med svenska storbanker

Revolut tillhandahåller ett betalkort, genom samarbeten med Mastercard och Visa, som användaren laddar med pengar från sitt vanliga bankkonto genom Revoluts app. Sedan kan kunden välja att spendera eller ta ut pengarna utomlands i över 150 olika valutor, nästan helt avgiftsfritt.

Användarna kan också skicka pengar över statsgränserna genom sin mobiltelefon.

Bolaget har flera intäktsmodeller. Bland annat förlitar sig Revolut på flera abonnemangstjänster riktade till konsumenter, tillsammans med den procentandel som bolaget tar på varje köp med de fysiska betalkorten.

Som den första digitala bankutmanaren i Storbritannien nådde Revolut lönsamhet på månadsbasis i december i fjol, enligt egen utsago. 

På sista raden noterade bolaget dock en förlust på 171 Mkr för helåret 2017. Det är en väsentlig ökning från ett minusresultat på 82 Mkr året innan, men samtidigt förbättas marginalerna. 

Enligt bolagets medgrundare och vd Nikolaj Storonskij beror de växande förlusterna i första hand på investeringar i bolagets internationell expansion och personalstyrka. För stunden är Revoluts digitala tjänst tillgänglig på 32 olika marknader med drygt 500 anställda.

Men Revolut behöver inte oroa sig för en sinande kassa i första taget. Sedan starten 2015 har bolaget tagit in knappt 3 miljarder kronor i riskkapital. Den senaste rundan, som stängdes i april i år, värderade startupen till ungefär 15 miljarder kronor.

Läs mer: Mastercard och Amex investerar i svenskarnas fintechsuccé 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera