Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Hans bolag växte utan riskkapital – sålde till Microsoft för 800 miljoner

Koshi Hamedi, en av Donya Labs tre grundare. Bolaget såldes tidigare i år till Microsoft.
Koshi Hamedi, en av Donya Labs tre grundare. Bolaget såldes tidigare i år till Microsoft. Foto: Jack Mikrut
3D-bolaget Donya Labs undvek att ta in riskkapital de första åren. Det betalade sig när man sålde bolaget till Microsoft för cirka 800 miljoner kronor tidigare i år.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

3D-optimeringsbolaget Donya Labs startades 2006 i Linköping av bröderna Max och Koshi Hamedi samt programmeraren Ulrik Lindahl. Målet var då att utveckla ett verktyg för dataspelbolag som behövde komprimera och optimera sin 3D-grafik.

De första åren var riktigt knapra

I dag, elva år senare, är framgången odiskutabel. Bolaget har köpts av Microsoft och dess mjukvara Simplygon används av merparten av alla världens spelutvecklare.

”De första åren var riktigt knapra. Jag hade tur att ha en kompis på arbetsförmedlingen och kunde gå på a-kassa medan jag startade bolaget”, sa Koshi Hamedi i samband med Di Digitals Startup Tour i Linköping i slutet av oktober.

Hela listan: Tio snabbväxare som nobbar riskkapital

Under det första året extraknäckade Ulrik Lindahl på spelskolor medan Koshi Hamedi en tid var designkonsult åt en ny snabbmatskedja.

Första produkten var en så kallad plugin som såldes för några hundra dollar. Genombrottet kom när George Lucas bolag, Industrial Light & Magic (ILM), hörde av sig och visade intresse.

”Efter det gjorde vi om vår affärsmodell och började sälja produkten som ett development kit för cirka 70 000 dollar”, säger Koshi Hamedi.

Viktigt att ha en gemensam syn på den långsiktiga strategin

Under 2007 och 2008 fick bolaget in några av världens största spelbolag som kunder. Men man fick problem med kassaflödet när finanskrisen slog till i slutet av 2008.

Lösningen blev att snabbt ta in riskkapital från statliga Almi Invest och en affärsängel som hade begränsad erfarenhet av spelsektorn. Koshi Hamedi lärde sig mycket av de utmaningar som följde.

”När man tar investerare är det viktigt att ha en gemensam syn på den långsiktiga strategin och visionen. Vidare är det bra om man funkar på ett personligt plan. Till sist ska man se till att inte ta in mindre pengar än vad som krävs för att realistiskt nå sina mål”, säger han i dag.

Apoteas vd: ”Tar ni in för mycket kapital blir ni av med bolaget”

Nästa investering skedde först 2013. Bolaget hade lagt in en ny växel i USA och flera av Silicon Valleys största riskkapitalbolag ville investera – mot löfte att bolaget flyttade till USA. Efter visst övervägande valde de att stanna i Linköping och ta in cirka 10 Mkr i expansionskapital från SEB Ventures.

”De gjorde en mycket bra investering, men de var också bra som investerare”, säger Koshi Hamedi.

I januari 2017 köptes bolaget av Microsoft efter en budstrid. Enligt källor till Di Digital uppgick den hemliga köpeskillingen till cirka 700–800 Mkr.

I dag är Koshi Hamedi strategidirektör på Microsoft, som stöpt om Donya Labs till ett eget utvecklingscenter i Linköping. Han ligger även i startgroparna för att starta ett riskkapitalbolag för investeringar i unga techbolag.

”Vi vet inte exakt vilka fler som ska vara med, eller hur stor fonden blir. Men det blir fler personer med vår typ av bakgrund”, säger han.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post