Brighten är en app där man anonymt kan skicka komplimanger och positiva tillrop till sina vänner och familjemedlemmar. Användare kan när de får en komplimang ladda upp ett foto på hur man reagerade när man fick den.
Idén bakom den Kalifornien-baserade appen föddes när grundaren Austin Kevitch förlorade en vän i en tragisk klättringsolycka.
”Alla hans vänner skrev så snällt om honom på sociala medier och då tänkte jag att det hade varit så fint om han hade sett det när han var i livet”.
Med Brighten hoppas vi att barn kan lära sig att se det bästa i andra och uppskatta sig själva som de är.
Den första versionen av Brighten var en simpel papplåda på det universitet i Cape Town i Sydafrika där Austin Kevitch då studerade. Han och hans vänner uppmuntrade sina medstudenter att lägga en lapp i lådan med en komplimang riktad till någon de kände. Papplådan blev väldigt populär och när Austin Kevitch senare återvände till USA ville han göra en digital lösning för att sprida samma positiva känsla till fler.
”För första gången i historien får även yngre en egen mobiltelefon och många av apparna de använder handlar om att marknadsföra sig själv och att jämföra sig själv med andra. Det finns också ett växande problem med internetmobbning. Med Brighten hoppas vi att barn kan lära sig att se det bästa i andra och uppskatta sig själva som de är”, säger Austin Kevitch.
Läs även: Spotify-veteran investerar i Karma
För att motverka elaka kommentarer har Brighten byggt in ett filter för att stoppa delningen av dessa. Genom att enbart låta de positiva kommentarerna och komplimangerna visas hoppas bolaget att återkopplingen även kommer att stärka det beteendet.
Kan Brighten bidra till att fler ungdomar både får och ger mer positivitet i sina liv så är det fantastiskt och något jag vill stötta.
Appen som lanserades i oktober 2015 växte snabbt till att ha ett par hundra tusen användare. Nyheten om Brighten spreds och flera riskkapitalbolag fick upp ögonen för bolaget. För cirka ett år sedan stängde man in sin första kapitalrunda på drygt 11 miljoner kronor från tre riskkapitalbolag i Silicon Valley och ett antal ängelinvesterare med koppling till bland annat Facebook och Uber.
Di Digital träffar Austin Kevitch och hans fem medarbetare på Norrskens hus i Stockholm, som de besöker. Teamet har just suttit i ett möte med Norrskens investeringsansvariga Susanna Campbell.
”De kanske också kommer att investera. Vi hade ett väldigt bra möte med Susanna”, säger Austin Kevitch.
Läs även: Norrskens investerare: ”Nästa steg kan bli en ännu större fond”
Även King-grundarnas riskkapitalbolag Sweet Capital har charmats av Brighten och leder bolagets andra runda där man planerar att ta in cirka 11 Mkr, varav 7 miljoner är säkrade. Även Spotify-veteranen och Atomico-rådgivaren Sophia Bendz är med och investerar.
”Det är ju fantastiskt både att få och ge komplimanger och med Brighten tror jag att det blir naturligare och roligare och därför händer oftare. Kan Brighten bidra till att fler ungdomar både får och ger mer positivitet i sina liv så är det fantastiskt och något jag vill stötta”, säger Sophia Bendz.
Brighten har nu en miljon aktiva användare och planerar en internationell expansion.
”Det som är bra med att få in Sweet Capital och Sophia Bendz är att det öppnar upp dörrar här i Norden. Man kan redan ladda ner appen på svenska men översättningen kanske inte är så bra, säger Austin Kevitch.
”Förhoppningsvis kan vi lansera på riktigt senare i år.”
Brighten kan mycket väl bli nästa miljardvärderade sociala nätverk.
Att internetmobbning och användandet av sociala medier kan göra en deprimerad är något som Austin Kevitch tagit fasta på. Viljan att bidra till en lösning på problemet var en av de bidragande orsakerna till att Sweet Capitals vd Christian Dörffer investerade i bolaget.
”Brighten passar in i den rådande trenden bland ungdomar av positivitet och civilkurage. Där traditionella sociala medier splittrar människor och hyllar individualism vill Brighten stärka medkänslan och hjälpa till att förena människor. Brighten kan mycket väl bli nästa miljardvärderade sociala nätverk”, säger Christian Dörffer.
Men för Brightens unga grundarteam som besöker Norden för första gången verkar en miljardvärdering långt borta.
”Vi vill göra det coolt att vara snäll”, säger Austin Kevitch.
Läs även: Därför investerar King-miljardärerna i psykologi-appen
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev: