Hoppa till innehållet

Vill lösa bostadsbristen med delade lägenheter – tar in 40 miljoner

Yteffektiva ”delningslägenheter” kan lösa bostadsbristen för unga, enligt bolaget Colive. Nu tar de in 40 miljoner kronor från bland andra Wallenstam.

Colives grundare Katarina Liljestam Beyer, operativ chef, och Jonas Häggqvist, vd.
Colives grundare Katarina Liljestam Beyer, operativ chef, och Jonas Häggqvist, vd.Foto: Photographer Max Modén

Under måndagsmorgonen kom nyheten att fastighetsjätten Wallenstam WALL B +0,69%Dagens utveckling blir delägare med 25 procent av aktierna i Colive – ett startupbolag som tar fram delningslägenheter.

Nu berättar Katarina Liljestam Beyer, Colives medgrundare och operativa chef, för Di Digital att bolaget totalt tog in 40 miljoner kronor i finansieringsrundan, där även Konsumentföreningen Stockholm deltog.

”Med den här investeringen kan vi på allvar ta 'co-living' till Sverige. Tittar man globalt så frodas redan bostadsformen i städer som San Francisco, London och Singapore. Vi svenskar är också redo”, säger hon till Di Digital.

Colives lägenheter kan beskrivs som ett slags ”studentkorridor de luxe”, med små sovrum och stora gemensamma ytor. Colive har även utvecklat en egen mjukvaruplattform för syftet.

Läs mer: Satsar på tusentals ”delningslägenheter”

Hittills har bolaget lanserat två så kallade ”hubbar” i Stockholm

De nya pengarna ska bland annat användas till nyrekryteringar och teknikutveckling.

”Vi har visat att vi är kapabla att leverera mycket på kort tid och att få momentum. Vi har en pipeline som kan leverera 7 000 bostäder inom loppet av fem år”, säger Katarina Liljestam Beyer.

Startupbolaget och Wallenstam har tidigare arbetat tillsammans i Haninge i Stockholm och har tecknat avtal om att utveckla ett delningsboende i Göteborg.

Colives affärsidé går ut på att få fastighetsbolag att bygga bostadshus med ”delningslägenheter”. Bolaget tecknar sedan långa kontrakt med fastighetsägarna, hittar hyresgäster och agerar hyresvärd.

Bolaget har tidigare fått ett bidrag från Boverket på 4,3 Mkr som stöd för innovativt och hållbart bostadsbyggande. I april 2019 tog bolaget in 7,6 miljoner kronor i en nyemission.

Läs även: Wallenstam miljonsatsar på app för hyresrätter: ”Finns bara fördelar”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera