Elscooterbolagen har varit pressade på grund av coronakrisen. Detta på grund av att flera länder har infört hårda restriktioner, men också att färre rör sig i städerna över huvud taget.
Till följd av utvecklingen har värderingarna för flertalet elscooterbolag fallit. Voi:s delägare Vostok New Venture skrev för några veckor sedan ned värdet till 850 miljoner kronor, jämfört med omkring 1 miljard kronor den 31 december 2019.
Läs mer: Vostok New Ventures skär i Vois värdering: ”2020 ett förlorat år”
Amerikanska Lime, som var tidigare var en av de stora aktörerna i Sverige, är i akut likvidetskris. Bolaget ska nu ta in motsvarande 1,6 miljarder kronor i en runda som sägs ledas av taxitjänstjätten Uber.
Svenska Voi tvingades att pausa i alla städer utom de nordiska huvudstäderna, Göteborg och Uppsala i slutet av mars. När restriktionerna lättade i Frankrike och Tyskland i förra veckan kunde bolaget börja öppna upp där igen. Inom de närmsta dagarna ska verksamheten vara igång i alla städer igen.
”Idag ser vi det som mer kritiskt än någonsin att kunna erbjuda smarta, säkra och hållbara transportmedel till ännu fler – för att undvika att människor går tillbaka till privat bilresande i städer när så många väljer att undvika kollektivtrafiken”, meddelar Voi:s Sverigechef Eric André i ett uttalande.
Samtidigt har Voi öppnat upp i ett par nya städer som Trondheim i Norge och Zürich i Schweiz.
”Vi har också förstärkt och ökat frekvensen av våra rengöringsrutiner av elsparkcyklarnas handtag”, meddelar Eric André.
Voi ser också utökade möjligheter i att erbjuda ett alternativ till kollektivtrafiken för att minska smittspridningen av covid-19-viruset. Till exempel storsatsar nu Storbritannien nästan 3 miljarder kronor på cykelbaner och elscooter-tester.