Annons

Voi kickar i gång på alla marknader igen

Foto: Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg/TT
Voi tvingades pausa uthyrningen i majoriteten av städerna på grund av corona-krisen. Men nu räknar det svenska elscooterbolaget att verksamheten är i gång för fullt i slutet av nästa vecka.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Elscooterbolagen har varit pressade på grund av coronakrisen. Detta på grund av att flera länder har infört hårda restriktioner, men också att färre rör sig i städerna över huvud taget.

Till följd av utvecklingen har värderingarna för flertalet elscooterbolag fallit. Voi:s delägare Vostok New Venture skrev för några veckor sedan ned värdet till 850 miljoner kronor, jämfört med omkring 1 miljard kronor den 31 december 2019. 

Läs mer: Vostok New Ventures skär i Vois värdering: ”2020 ett förlorat år”

Amerikanska Lime, som var tidigare var en av de stora aktörerna i Sverige, är i akut likvidetskris. Bolaget ska nu ta in motsvarande 1,6 miljarder kronor i en runda som sägs ledas av taxitjänstjätten Uber.

Svenska Voi tvingades att pausa i alla städer utom de nordiska huvudstäderna, Göteborg och Uppsala i slutet av mars. När restriktionerna lättade i Frankrike och Tyskland i förra veckan kunde bolaget börja öppna upp där igen. Inom de närmsta dagarna ska verksamheten vara igång i alla städer igen.

”Idag ser vi det som mer kritiskt än någonsin att kunna erbjuda smarta, säkra och hållbara transportmedel till ännu fler – för att undvika att människor går tillbaka till privat bilresande i städer när så många väljer att undvika kollektivtrafiken”, meddelar Voi:s Sverigechef Eric André i ett uttalande.

Samtidigt har Voi öppnat upp i ett par nya städer som Trondheim i Norge och Zürich i Schweiz.

”Vi har också förstärkt och ökat frekvensen av våra rengöringsrutiner av elsparkcyklarnas handtag​”, meddelar Eric André.

Voi ser också utökade möjligheter i att erbjuda ett alternativ till kollektivtrafiken för att minska smittspridningen av covid-19-viruset. Till exempel storsatsar nu Storbritannien nästan 3 miljarder kronor på cykelbaner och elscooter-tester.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer