Det tyska elscooterbolaget Tier är i dag en av de allra största aktörerna på marknaderna i Europa, jämte svenska Voi och den amerikanska duon Bird och Lime.
Industrin har genomlidit en minst sagt tuff period under coronapandemin, eftersom efterfrågan på resor minskat kraftigt. I länder som införde tvingande karantäner föll den i princip till noll.
”Till skillnad mot våra konkurrenter drog vi inte tillbaka elscootrarna helt och hållet, förutom i några få städer. Det var rätt beslut och har hjälpt oss nu när världsläget förbättrats. Vi har vunnit marknadsandelar i Europa”, säger Lawrence Leuschner, Tiers vd och grundare, till Di Digital.
Tier finns i dagsläget i 65 städer i tio olika länder – medan Voi i jämförelse har en geografisk täckning om 40 städer fördelade på elva länder.
”I dag ser vi oss själva som marknadsledare”, säger Lawrence Leuschner.
Han hänvisar bland annat till att bolaget har den största flottan av elscootrar i Europa.
Men Lawrence Leuschner tar också upp det faktum att antalet användare som betygsatt Tiers app ökat med 550 procent sedan årsskiftet, trots coronapandemin, enligt organisationen Micromobility Industries. Voi har ökat med 26 procent under samma period uppger samma källa.
Voi sade under våren upp en femtedel av sina anställda, men Lawrence Leuschner uppger att Tier kunnat hålla sin personalstyrka på runt 500 personer intakt.
”Vi var så klart tvungen att hålla hårt i våra kostnader under coronapandemin. Vi permitterade vår personal till 60 procent i två och en halv månad, och fick då lönestöd från staten. Men vi gjorde inga uppsägningar”, säger han.
Voi uppgav nyligen för Di Digital att de nu är lönsamma på månadsbasis som första bolag i branschen, om man räknar bort deras avskrivningar för elscootrar, efter att ha gjort en förlust på 770 miljoner kronor i fjol.
Läs mer: Voi gjorde förlust på 770 miljoner: ”Lönsamt i dag”
Hur Tier presterar finansiellt är däremot oklart, då insynen i det tyska bolagsregistret är begränsad. Men enligt Lawrence Leuschner är Tier också nära att göra ett positivt resultat på ebitda-nivå.
”Vi hoppas kunna gå med vinst under 2020”, säger han.
Jämförelserna mellan Voi och Tier tar inte slut där.
Voi fyllde nyligen på kassan med 270 Mkr, bland annat för att göra entré i Storbritannien där elscootrar nyligen blev lagliga.
Tier har en liknande strategi och stärkte därför kassan med 23 miljoner dollar, motsvarande drygt 200 Mkr, från sina ägare i juni.
På ägarlistan finns till exempel det ryska riskkapitalbolaget RTP Global, svenska Northzone, samt Mubadala Capital som är en förmögenhetsfond för kungafamiljen i Abu Dhabi.
”Den brittiska marknaden kommer så klart bli väldigt viktig. Men vi ska expandera geografiskt i andra delar av Europa också, med hjälp av en stark kassa”, säger Lawrence Leuschner.
De flesta branschbedömare är överrens om att det kommer ske en utslagning av aktörer på elscootermarknaden, och den kan accelerera på grund av coronapandemin.
Konkurrenterna Voi och Tier förde under 2019 samtal vid flera tillfällen om ett samgående, vilket Lawrence Leuschner tidigare bekräftat för Di Digital. Men det verkar inte vara aktuellt att återuppta dessa diskussioner för stunden.
”Det kommer att ske en konsolidering på marknaden och vi är inte främmande mot att göra uppköp. Men just nu arbetar vi inte aktivt med det”, säger han.
Läs mer: Tyska konkurrenten: Vi tackade nej till att gå ihop med Voi i somras
Lawrence Leuschner äger i dag runt 15 procent av Tier, en post som värderas till ungefär 45 miljoner euro eller 460 Mkr.
Men oavsett hur Tier utvecklas kommer han själv inte bli förmögen på utvecklingen.
Lawrence Leuschner har nämligen valt att skänka aktierna till den välgörande fonden Blue Impact, som han själv startat.
”Det ska bli en 'evergreen-fond' och jag kommer aldrig kunna ta ut någon avkastning från den. Jag har ingen ambition om att bättra på min egen förmögenhet. Jag behöver ingen fin bil eller ett fint hus, utan klarar mig ändå bra på min lön”, säger han.
Blue Impact kan jämföras med stiftelsen Norrsken, som Klarnagrundaren Niklas Adalberth satt upp i Sverige. Han gick 2016 i bräschen för riskkapitalism utan personligt vinstintresse.
Den tyska fonden ska enbart investera i företag som försöker lösa de 17 mål som FN satt upp för hållbar utveckling med hjälp av ny teknik. Eventuella vinster ska sedan återinvesteras i andra företag.
”Jag vill sända en signal till näringslivet om att personlig frihet inte är beroende av hur mycket pengar du har på kontot”, säger Lawrense Leuschner.
Än så länge finns det inga större medel att investera i Blue Impact. I dagsläget finns det nämligen inga bud på Tier uppe på bordet, understryker han.
”Nej, Tier är en långsiktig satsning. Vi får se vilken avkastning jag får och när i tiden en försäljning väl materialiseras. Kanske blir det mer än 45 miljoner euro till Blue Impact, kanske blir det mindre. Men jag vill redan nu gå ut med mina ambitioner”, säger Lawrence Leuschner.
Före Tier drev Lawrence Leuschner företaget Rebuy, som är Tysklands största marknadsplatser för begagnad elektronik. Han har kvar en mindre aktiepost i detta företag.