Hoppa till innehållet

Kristoffer Tamsons om Voi:s kritik mot SL: ”De är ute och elsparkcyklar”

Voi har försökt samarbeta, men inget har hänt. Det är kärnan bolagets kritik mot SL och Region Stockholm – som trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (m) inte alls kan förstå: ”Voi har aldrig hört av sig till mig”, säger han.

Kristoffer Tamsons (m) är frågande till Voi:s kritik.
Kristoffer Tamsons (m) är frågande till Voi:s kritik.

Det var tidigare i veckan som Voi uttryckte ett missnöje efter misslyckade samarbetsförsök med Stockholms lokaltrafik. Önskemålet var att ansvariga i regionen ska blicka ut över Europa för att se hur det kan gå till när nya multimodala mobilitetstjänster skapas.

Kollektivtrafik i Berlin och Paris och tågnätet i Schweiz är alla exempel där Voi integrerats.

När Di Digital frågade Voi hur de önskar att ett eventuellt SL-samarbete ska se ut sa bolagets försäljningschef Erik Bergqvist:

”Det skulle dels kunna vara ett upplägg där man kan göra ett månadskort med Voi:s elsparkcyklar som en tilläggstjänst. Men också att man integrerar vår tjänst i kollektivtrafikens app så det går att boka alla delar av resan i en och samma app.”

Kollektivtrafiken är upphandlad under konkurrens – SL kör inga bussar eller tåg själva

Men det sistnämnda finns redan, påpekar Stockholms trafikregionråd, Kristoffer Tamsons (m).

”Det är precis det vi jobbat hårt med, och som lett fram till en app som Voi är anslutna till. Här är de ute och elsparkcyklar”, säger han.

Appen heter ”Travis” och är precis som mer välkända ”Res i Stockholm” utvecklad av Nobina, entreprenören som kör SL:s bussar.

”Man måste komma ihåg att all kollektivtrafik är upphandlad under konkurrens. SL kör inga bussar eller tåg själva”, säger Tamsons och förklarar att politiker som han själv inte bör driva någon teknologisk utveckling.

”Vi tror på Jan Stenbecks teori om att tekniken är snabbare än politiken. Vi ska inte styra och ställa och äga själva. I synnerhet inte i ett innovationsskede. Vi ska bara se till att ha öppen data som andra kan bygga kring – och det har vi”, säger Kristoffer Tamsons.

Läs mer: Googles data avslöjar: Så rör sig svenskarna under krisen

Han understryker också att Stockholm redan har börjat med mobila och digitala biljettombud, vilket de ligger långt fram med jämfört med andra länder i Europa. Appen Travis är ett sådant exempel där användarna alltså kan köpa en biljett direkt, och samtidigt se om det finns en Voi ledig i närheten.

För att boka en Voi slussas användaren dock till deras app i dagsläget.

Ett annat exempel som Tamsons nämner, som svar på kritiken, är samarbetet med ”Ubigo” – en app som kopplar samman biluthyrning, lokaltrafik och taxi i en och samma app.

Jag har bjudit in Voi:s vd att komma och träffa oss så vi kan berätta vad vi gör

Där säljs också andra specialframtagna typer av biljetter än de som säljs via SL:s automater i kollektivtrafiken.

”Vi vill pröva nya lösningar, och Ubigo är en aktör som hade en idé som vi var med på. De är ett biljettombud kan man säga, sedan snickrar de ihop ett erbjudande till slutkunder där våra resor är en del av det”, säger Kristoffer Tamsons.

Han säger att Voi aldrig hört av sig till honom, men välkomnar idéer. 

”Jag har däremot bjudit in deras vd och hans medarbetare för att komma och träffa oss så vi kan berätta vad vi gör.”

Hur skulle du ranka Stockholm bland Europas städer vad gäller mobilitetsfrågor?

”Det beror på hur man räknar. Men vi ligger väldigt långt fram vad gäller öppen data och API:er (möjlighet för tredjepartsaktörer att komma åt interna system, Di:s anm.). Jag pratar ofta med mina kollegor runt om i världen och alla är i rörelse just nu. Jag skulle inte säga att någon kan sägas ligga längst fram. Alla har mer att göra.”

Voi:s Erik Bergqvist välkomnar Kristoffer Tamsons invit och säger att det är ”jättekul och rätt i tiden att även SL ser synergier mellan våra tjänster”.

Även om Voi inte har varit i direktkontakt med Kristoffer Tamsons så har bolaget haft en dialog med SL i 1,5 år, menar han.

Om appen Travis säger Erik Bergqvist:

”Travis är ett fantastiskt initiativ och en produkt som samlar många olika tjänster i en och samma app, och vi har en god dialog med vår samarbetspartner Nobina som vi avser att fortsätta samarbeta med framöver.”

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera