Ivyrevels mål är att förändra modebranschen med en digital affärsmodell. Tanken är att förnya distributionsleden, hitta nya sätt att skapa kollektioner och skapa intelligenta och uppkopplade plagg.
Stockholmsbolget växer fort. I fjol ökade Ivyrevels omsättning med 280 procent till drygt 20 Mkr, enligt den färska årsredovisningen. Förlusten stannade vid 14 Mkr och bolaget hade vid början av 2017 5 Mkr kvar i kassan.
Nu tar Ivyrevel in nytt kapital – och inte från vilka ägare som helst.
E-handelsjätten Zalando, en av H&M:s främsta digitala konkurrenter, investerar 20 Mkr i Ivyrevel. Sammanlagt fyller bolaget på kassan med 21 Mkr i nytt kapital, enligt handlingar hos Bolagsverket.
Läs mer: H&M miljonsatsar i Kenzas mode-startup
Kinnevik-ägda Zalando äger 15 procent av Ivyrevel. H&M utökar samtidigt sitt innehav och är nu den största enskilda ägaren med 23 procent av aktierna.
De båda jättarna har varsin plats i Ivyrevels styrelse. Där får Björn Magnusson, som ansvarar för H&M:s investeringar i innovationsbolag, sällskap av Zalandos Svenja Do Thoi.
"Vi är glada över att bekräfta att Zalando utökar sitt samarbete med det digitala modemärket Ivyrevel, när vi nu bidrar till att ge företaget nytt kapital och kompetens för att fortsätta sin tillväxtresa", skriver Sigrid Dalberg-Krajewski, talesperson för Zalando i Norden till Di Digital.
Snabbväxande Zalando har enligt medieuppgifter tidigare uppvaktat H&M om att hjälpa den svenska modejätten med e-handeln. H&M har enligt ett flertal aktieanalytiker problem att ställa om från en butikscentrerad affär till näthandel.
”Vi ser fram emot att ha Zalando ombord på denna resa, och att tillsammans med dem hjälpa Ivyrevel att utvecklas vidare och nå sina mål. Vi har en öppen dialog runt detta och är övertygade om att det är rätt riktning för Ivyrevel framåt”, skriver Nanna Andersen, investeringsrådgivare på H&M:s innovationsgren Colab.
Läs mer: H&M och Ikea har i tysthet bildat ett bolag i Skåne
Zalando har blivit Ivyrevels första försäljningskanal utanför Ivyrevel.com, skriver bolaget i sin färska årsredovisning. Ivyrevel säljer nu kläder i 80 länder.
Ivyrevel grundades 2012 av Gustav Springfeldt tillsammans med modebloggaren Kenza Zouiten och syskonen Aleks Subosic och Dejan Subosic, som tidigare byggt upp annonsnätverket Tailsweep.
Ivyrevel har avböjt att kommentera.