Hoppa till innehållet

Zalando investerar i H&M:s startupbolag

Konkurrenterna H&M och Kinnevik-ägda Zalando blir gemensamma ägare i modebloggaren Kenzas bolag Ivyrevel. Det framgår av handlingar hos Bolagsverket.

Ivyrevel grundades 2012 av Gustav Springfeldt tillsammans med modebloggaren Kenza Zouiten och syskonen Aleks Subosic och Dejan Subosic.
Ivyrevel grundades 2012 av Gustav Springfeldt tillsammans med modebloggaren Kenza Zouiten och syskonen Aleks Subosic och Dejan Subosic.Foto: Oskar Omne

Ivyrevels mål är att förändra modebranschen med en digital affärsmodell. Tanken är att förnya  distributionsleden, hitta nya sätt att skapa kollektioner och skapa intelligenta och uppkopplade plagg.

Stockholmsbolget växer fort. I fjol ökade Ivyrevels omsättning med 280 procent till drygt 20 Mkr, enligt den färska årsredovisningen. Förlusten stannade vid 14 Mkr och bolaget hade vid början av 2017 5 Mkr kvar i kassan.

Nu tar Ivyrevel in nytt kapital – och inte från vilka ägare som helst.

E-handelsjätten Zalando, en av H&M:s främsta digitala konkurrenter, investerar 20 Mkr i Ivyrevel. Sammanlagt fyller bolaget på kassan med 21 Mkr i nytt kapital, enligt handlingar hos Bolagsverket.

Läs mer: H&M miljonsatsar i Kenzas mode-startup

Kinnevik-ägda Zalando äger 15 procent av Ivyrevel. H&M utökar samtidigt sitt innehav och är nu den största enskilda ägaren med 23 procent av aktierna.

De båda jättarna har varsin plats i Ivyrevels styrelse. Där får Björn Magnusson, som ansvarar för H&M:s investeringar i innovationsbolag, sällskap av Zalandos Svenja Do Thoi.

"Vi är glada över att bekräfta att Zalando utökar sitt samarbete med det digitala modemärket Ivyrevel, när vi nu bidrar till att ge företaget nytt kapital och kompetens för att fortsätta sin tillväxtresa", skriver Sigrid Dalberg-Krajewski, talesperson för Zalando i Norden till Di Digital.

Snabbväxande Zalando har enligt medieuppgifter tidigare uppvaktat H&M om att hjälpa den svenska modejätten med e-handeln. H&M har enligt ett flertal aktieanalytiker problem att ställa om från en butikscentrerad affär till näthandel.

”Vi ser fram emot att ha Zalando ombord på denna resa, och att tillsammans med dem hjälpa Ivyrevel att utvecklas vidare och nå sina mål. Vi har en öppen dialog runt detta och är övertygade om att det är rätt riktning för Ivyrevel framåt”, skriver Nanna Andersen, investeringsrådgivare på H&M:s innovationsgren Colab.

Läs mer: H&M och Ikea har i tysthet bildat ett bolag i Skåne 

Zalando har blivit Ivyrevels första försäljningskanal utanför Ivyrevel.com, skriver bolaget i sin färska årsredovisning. Ivyrevel säljer nu kläder i 80 länder.

Ivyrevel grundades 2012 av Gustav Springfeldt tillsammans med modebloggaren Kenza Zouiten och syskonen Aleks Subosic och Dejan Subosic, som tidigare byggt upp annonsnätverket Tailsweep.

Ivyrevel har avböjt att kommentera.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera