Annons

Zeptagram ska röja upp i musikdjungeln – med hjälp av blockkedjan

Christina Löwenström, medgrundare av Zeptagram.
Christina Löwenström, medgrundare av Zeptagram. Foto: Jesper Frisk
Målet är att öppna upp den stängda rättighetsmarknaden för musik. Med hjälp av blockkedjan tänker Zeptagram skapa en egen börs för intellektuella rättigheter. ”Tiden har vuxit med oss och våra idéer”, säger medgrundaren Christina Löwenström.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotify har ett förväntat börsvärde på 160 miljarder kronor – ändå har streaminggiganten inte lyckats vinna slaget om musikrättigheterna. Nu vill Christina Löwenström och Johan Forsman Löwenström demokratisera handeln med musikrättigheter genom blockkedjeteknik.

Entreprenörs- och musikerparet från Göteborg lanserar inom två veckor appen Zeptagram, där privatpersoner bjuds in till en marknad som annars i första hand styrs av skivbolagen.

”Om du är ett fan och vill ha tillgång till musikrättigheter – var hittar du dem? Det finns ingen naturlig plats för den affären”, säger Christina Löwenström.

Genom att fans kan investera i rättigheter hoppas Zeptagram skapa en transparens i branschen och en decentraliserad marknadsplats som kan dra in nya pengar.

Affären sker med hjälp av blockkedjeteknik och kryptovalutan ethereum. På sikt vill Zeptagram erbjuda transaktioner med alla virtuella valutor. 

Läs mer: Så här kan en bostadsaffär gå till med hjälp av bitcoin-tekniken blockchain 

Upphovsmakaren väljer hur stor andel av rättigheterna som ska säljas. De värderas och annonseras på Zeptagram. Via blockkedjan sker sedan försäljningen transparent för alla parter. Varje kvartal får köparen avkastning beroende på hur många spelningar låten fått i offentliga sammanhang eller på streamingtjänster som Spotify.

Men vad tycker musikbranschen om idén med en fri marknad? 2014 sålde Christina Löwenström och Johan Forsman Löwenström procentandelar av rättigheterna till några av Håkan Hellströms mest älskade låtar på Stockholms Auktionsverk. Det sågs inte med blida ögon av artisten i fråga.

I dag talar Christina Löwenberg om en attitydförändring. 

”Nu finns det en annan medvetenhet om vad rättigheter innebär och även om virtuella valutor. Tiden har vuxit med oss och våra idéer.”

Läs mer: Här är årets genombrott inom musiktech: ”Bortom flax och tillfälligheter” 

Zeptagrams visioner är stora. De börjar med att erbjuda köp av musikrättigheter, i de flesta fall värderade av tredje parten Bergenstråhle & Partners. Först ut är parets egna verk. De har lagt ut 5 procent av tio låtar. Varje andel kostar 10 dollar. Det rör sig alltså inte om några stora summor i utgångsläget. Men på sikt vill de expandera och även erbjuda investering i så kallade intellektuella rättigheter. 

”Det omfattar allt som du äger rättigheterna till som har ett värde och du kan få royalties för.”

Vilka fler artister och låtar kommer det vara möjligt att investera i?

”Det kan jag inte säga nu.”

Hur många låtar ska finnas tillgängliga på Zeptagram?

”Jag kan inte ge någon siffra på det. Vi har investerat i det här helt själva och byggt upp Zeptagram på egen hand. Vi kommer inte att kunna trycka ut hundratals artister i tjänsten från början utan vi bygger upp den långsamt.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies