Hoppa till innehållet

Zeptagram ska röja upp i musikdjungeln – med hjälp av blockkedjan

Målet är att öppna upp den stängda rättighetsmarknaden för musik. Med hjälp av blockkedjan tänker Zeptagram skapa en egen börs för intellektuella rättigheter. ”Tiden har vuxit med oss och våra idéer”, säger medgrundaren Christina Löwenström.

Christina Löwenström, medgrundare av Zeptagram.
Christina Löwenström, medgrundare av Zeptagram.Foto: Jesper Frisk

Spotify har ett förväntat börsvärde på 160 miljarder kronor – ändå har streaminggiganten inte lyckats vinna slaget om musikrättigheterna. Nu vill Christina Löwenström och Johan Forsman Löwenström demokratisera handeln med musikrättigheter genom blockkedjeteknik.

Entreprenörs- och musikerparet från Göteborg lanserar inom två veckor appen Zeptagram, där privatpersoner bjuds in till en marknad som annars i första hand styrs av skivbolagen.

”Om du är ett fan och vill ha tillgång till musikrättigheter – var hittar du dem? Det finns ingen naturlig plats för den affären”, säger Christina Löwenström.

Genom att fans kan investera i rättigheter hoppas Zeptagram skapa en transparens i branschen och en decentraliserad marknadsplats som kan dra in nya pengar.

Affären sker med hjälp av blockkedjeteknik och kryptovalutan ethereum. På sikt vill Zeptagram erbjuda transaktioner med alla virtuella valutor. 

Läs mer: Så här kan en bostadsaffär gå till med hjälp av bitcoin-tekniken blockchain 

Upphovsmakaren väljer hur stor andel av rättigheterna som ska säljas. De värderas och annonseras på Zeptagram. Via blockkedjan sker sedan försäljningen transparent för alla parter. Varje kvartal får köparen avkastning beroende på hur många spelningar låten fått i offentliga sammanhang eller på streamingtjänster som Spotify.

Men vad tycker musikbranschen om idén med en fri marknad? 2014 sålde Christina Löwenström och Johan Forsman Löwenström procentandelar av rättigheterna till några av Håkan Hellströms mest älskade låtar på Stockholms Auktionsverk. Det sågs inte med blida ögon av artisten i fråga.

I dag talar Christina Löwenberg om en attitydförändring. 

”Nu finns det en annan medvetenhet om vad rättigheter innebär och även om virtuella valutor. Tiden har vuxit med oss och våra idéer.”

Läs mer: Här är årets genombrott inom musiktech: ”Bortom flax och tillfälligheter” 

Zeptagrams visioner är stora. De börjar med att erbjuda köp av musikrättigheter, i de flesta fall värderade av tredje parten Bergenstråhle & Partners. Först ut är parets egna verk. De har lagt ut 5 procent av tio låtar. Varje andel kostar 10 dollar. Det rör sig alltså inte om några stora summor i utgångsläget. Men på sikt vill de expandera och även erbjuda investering i så kallade intellektuella rättigheter. 

”Det omfattar allt som du äger rättigheterna till som har ett värde och du kan få royalties för.”

Vilka fler artister och låtar kommer det vara möjligt att investera i?

”Det kan jag inte säga nu.”

Hur många låtar ska finnas tillgängliga på Zeptagram?

”Jag kan inte ge någon siffra på det. Vi har investerat i det här helt själva och byggt upp Zeptagram på egen hand. Vi kommer inte att kunna trycka ut hundratals artister i tjänsten från början utan vi bygger upp den långsamt.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera