Hoppa till innehållet

Blogg: Amazons jätteköp borde ge detaljhandeln akut migrän

Amazons köp av matjätten Whole Foods är inledningen på en ny era, skriver Di Digitals foodtech-bloggare Johan Jörgensen.

Det är måndag och många inom detaljhandeln har nog tyckt att den vackra helgen var fylld av moln och akut migrän. Någon annan reaktion på att Amazon köper Whole Foods för 13,7 miljarder dollar kontant är helt enkelt inte möjlig. Revolutionen, som så länge har hörts mullra bakom horisonten, klev plötsligt över krönet och dånade ned mitt ibland oss alla.

Läs mer: Amazon köper matbjässe för 120 miljarder kronor  

Den 16:e juni 2017 var helt enkelt en märkesdag av samma slag som när uppstickaren AOL köpte klassiska Time Warner det ödesdigra året 2000. Men där AOL var för tidiga har Amazon helt rätt timing. Nu börjar det. Ingen kan längre gömma sig bakom plattityder som att mat är för svårt eller komplext för techsektorn att kasta sig över. Ja, det är svårt och komplext, men det är det också att bygga om det globala transportsystemet, sekvensera DNA eller kolonisera Mars. Men plötsligt händer det.

Läs mer: "Därför köper Amazon livsmedelskedjan Whole Foods" 

Men vad är det som händer? Kort svar: en ny era.

Personligen tycker jag att köpet av Whole Foods är intressant för att de båda bolagen har mer gemensamt än vad som syns på ytan. Bortsett från att bägge bolagen drivs av starka och visionära grundare är de båda plattformar som vart och ett har drivit utvecklingen inom sina respektive områden, online respektive offline. Amazon genom att låta vem som helst sälja vad som helst till vem som helst. Whole Foods genom att aktivt jobba med att ta in lokala producenter, berätta historien bakom maten och öka kopplingen mellan människan och maten. Visst är det dyrt att handla på Whole Foods, men bra mat är inte billig. 

Att Amazon kommer att packa Whole Foods-butikerna fulla med teknik är självklart.

Via Whole Foods 460 butiker och omfattande program för att ge nya producenter chansen att komma in i hyllorna kommer Amazon i ett slag in under skinnet på alla de mindre matproducenter som finns där ute. I en distributionsvärld där kylkedjor numer finns tillgänglig hos kurirbolagen innebär det att Amazons modell är på väg att föras in i världens största sektor. 

Att online- och offlinevärldarna kommer att mötas hos Amazon/Whole Foods är bortom allt tvivel. 

Att Amazon också kommer att packa Whole Foods-butikerna fulla med teknik är självklart. Som ett av världens största teknikföretag är det ju ett enormt försteg Amazon har. De har inte fått till det i Amazon Go-butikerna (de kassalösa). Än. Och Amazon Fresh (onlinehandel av färskvaror) sitter heller inte till 100%. Än. Men Amazon Prime – fri leverans för 99 dollar per år, inklusive Prime Now (leverans inom två timmar) – den sitter. Att teknik/online- och offlinevärldarna kommer att mötas hos Amazon/Whole Foods är bortom allt tvivel. Säg bara till Alexa (Amazons röststyrda AI-system) vad du vill ha så kommer det till dig i en förarlös leverans.

Blogg: Så ska robotar förändra handeln 

Men det är den uppenbara utvecklingen. Nu till den riktigt stora och intressanta frågan: data. 

Allt drivs av data. Detta är ett område som Amazon äger och där matsektorn har lämnat walk-over. En värld där matsystemet långsamt men synnerligen effektivt dödar alla inklusive planeten själv är inte en hållbar värld. 30 procent av alla växthusgaser och en galopperande, matbaserad ohälso-epidemi fullkomligen skriker efter förändring. 

Matsystemet måste förändras och data är lösningen.

Matsystemet måste förändras och data är lösningen. Idag handlar vi på pris och tillgänglighet, men i framtiden även på hållbarhet, hälsa, schyssta arbetsvillkor, låga co2-utsläpp, vad bönderna får behålla, etc. etc.

Det som driver framtidens matsystem kommer inte att vara glättiga lådor i ögonhöjd eller extrapriser för bonuskunder. Det kommer att vara nya, datadrivna tjänstelager, filtrering, nya olinebaserad mediamodeller. I en datadriven värld med nya tjänstelager flyttas enorma värden och vi kommer att se nya tjänstegiganter uppstå.

Läs mer: ”Kossor som äter sjögräs kan rädda planeten”

Inom telekom pratar man om värdeadderande aktörer och de som bara skyfflar data, så kallade bit-pipes. Kan ICA, Axfood och Coop utveckla de nya tjänstelager som krävs, eller kommer de att bli ”food pipes” åt Amazon och andra techgiganter? Det är den stora frågan som förra veckans jätteaffär verkligen ställer.

Detta är ett inlägg från Johan Jörgensen och bloggen Internet of Food. Följ den här!

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera