Hoppa till innehållet

Brexit skickar upp bitcoinkursen

Det brittiska utträdet ur EU skakar om finansmarknaderna. Då tyr sig investerarna till kryptovalutan bitcoin.

Bitcoinkursen har stigit sedan brexit-beskedet under natten mot lördagen.
Bitcoinkursen har stigit sedan brexit-beskedet under natten mot lördagen.

I kölvattnet av den allmänna turbulens som präglat finansmarknaderna efter förra veckans brittiska folkomröstning har många investerare letat sig till säkrare hamnar. Vid sidan om guldet, som stigit kraftigt under de senaste dagarna, finns en annan tillgång som utmärkt sig: bitcoin.

Bitcoin har blivit ett slags digital version av guld

Värdet på den digitala valutan har sedan natten till fredagen, då utfallet i folkomröstningen blev klart, stigit med runt 14 procent till kursen 653 dollar. Samtidigt har pundet tappat till runt 1:32 mot dollarn, den lägsta nivån sedan 1985.

”Bitcoin har i praktiken blivit ett slags digital version av guld”, påstod Ashvin Bachireddy, medgrundare till Geodesic Capital, ett Silicon Valley-baserat riskkapitalbolag som investerat i bitcoin, till CNBC.

Läs mer: Bitcoin-investeraren: "Vi hade inte koll på produkten"

Kursrörelserna i kryptovalutan har dock varit slagig under de senaste månaderna. Den reglerade tilldelningen av bitcoins halveras den 10 juli, vilket begränsar utbudet på valutan.

Mot bakgrund av det steg kursen kraftigt fram till i mitten av juni till strax under 780 dollar – den högsta nivån sedan början av 2014 – för att sedan vända ned ganska brant fram till det brittiska beslutet om ett EU-utträde.

Men sedan dess har det alltså vänt upp igen.

”Om inget annat ser säkert ut ligger det inte långt till hands att anta att folka börjar leta efter någonting helt annat som tillflyktsort. Något som inte följer upp- och nedgångarna på vanliga marknader”, sade Steve Waterhouse vid Pantera Capital till CNBC.

Medan konventionella valutor styrs av centralbanker har bitcoinmarknaden sin egen logik. Marknadens storlek ökar genom en process kallad ”brytning” där kodare löser komplexa matematiska problem med bitcoin som ersättning. Vart fjärde år halveras den ersättning som ges till kodarna.

Efter halveringen i juli kommer kodarna att få 12,5 bitcoins var tionde minut, från dagens 25.

Den svenska bitcoinbrytaren KNC Miner ansökte om konkurs i maj och angav då halveringen som ett skäl till att bolaget inte skulle kunna klara lönsamheten. 

Läs även: KNC om konkursen: "Kina har fördelar som vi inte känner till"

Samtidigt är denna begränsning av utbudet vad som legat bakom de senaste månadernas förstärkning av valutan, enligt marknadsaktörer.

Di Digital/Direkt 


Mer om bitcoin:

KNC om konkursen: "Kina har fördelar som vi inte känner till"

Foto:

Guldruschen som kom av sig

Foto:

”Project Klondike” – så övertalades investerarna att satsa i KNC Miner

KNC-ägaren: "Vi hade inte koll på produkten"

Kommentar: "Rent nonsens om KNC-kollapsen"


Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera