Hoppa till innehållet

Buildsafe tar in 3 Mkr från Moor och Almi

Startupbolaget Buildsafe tar in 3 Mkr från Moor och Almi Invest. Bolagets molntjänst förenklar kommunikationen kring säkerhetsarbetet i byggbranschen.

Fyra av Buildsafes fem grundare, från vänster: Deniss Karavajev, Viktor Broberg, Leo Sydow och Johan Brunedal.
Fyra av Buildsafes fem grundare, från vänster: Deniss Karavajev, Viktor Broberg, Leo Sydow och Johan Brunedal.Foto: Buildsafe

Härom veckan kunde Di Digital rapportera att byggsektorn har halkat efter många andra branscher i sin digitala utveckling. Det gäller inte minst logistiken ute på byggarbetsplatserna där många processer krockar med varandra.

Börsbolaget BIMobject vill lösa en del av problemet med sin virtuella legolåda för byggvaror. Startupbolaget Buildsafe hoppas använda ny teknik för att lösa ett annat problem.

”Buildsafe är en molntjänst som effektiviserar och förenklar säkerhetsarbetet i byggprojekt. I grunden handlar det om att minska ledtiden från det att risker upptäcks till de att de åtgärdas”, säger Leo Sydow, marknadschef på Buildsafe.

Vi var tidigt ute med att prata med Moor om detta.

Han beskriver hur många byggbolag använder papper och penna när de är ute på sina skyddsronder och antecknar briser. Informationen måste sedan skrivas in i en dator och kan först då skickas vidare till alla de andra företagen som är verksamma på en viss byggarbetsplats.

”Projektutförandet är fortfarande mycket analogt. Samtidigt har man ett högt tempo, många inblandade parter och utmaningar med säkerheten. Byggbranschen behöver en digital lösning”, säger Viktor Broberg, vd för Buildsafe.

Läs mer: BIMobjects vd spår digital revolution i byggsektorn

Han betonar att det pågår ett generationsskifte i byggsektorn, men unga mellanchefer som är redo att ta till sig nya, digitala rutiner.

Buildsafe startades 2015 av Viktor Broberg, Leo Sydow och Johan Brunedal, som alla lärde känna varandra på Singapore Management University. Medgrundare är även bolagets teknikchef, Deniss Karavajev samt Samuel Jaeger, som tidigare var vd i byggbranschen.

För att utveckla produkten samarbetar man med KTH, som just nu genomför en studie där de utvärderar hur Buildsafe påverkar säkerheten i byggbranschen. Även byggbranschen och många myndigheter har varit delaktiga i utvecklingen av tjänsten och i studien, enligt bolaget.

”Vi vill försäkra oss om att vi skapar en tjänst som möter marknadens behov. Våra kundcase visar redan nu att vi har en positiv påverkan på säkerhetsarbetet men studien är klar först till sommaren”, säger Leo Sydow.

Buildsafe har redan flera betalande kunder. Bland annat används tjänsten av Skanska, NCC och AMF Fastigheter i byggandet av den nya hotell- och kontorsbyggnaden Urban Escape i Stockholm.

Nu tar bolaget in 3 Mkr från statliga Almi Invest och Moor, riskkapitalbolaget med finska speljätten Rovios ”Angry Birds”-pengar i ryggen.

Läs mer: Moors Kerstin Cooley på Di Digitals lista över kvinnorna som formar tech-Sveriges framtid

”Buildsafe har på kort tid bevisat att deras tjänst tillför stort värde och löser ett viktigt problem. Potentialen är stor och teamet har verkligen imponerat på oss", säger Jenny Jansson, Investment Manager Almi Invest.

Buildsafe vill använda pengarna till att skala sin verksamhet i Sverige och Norden.

”Pengarna ska användas för marknadsföring, försäljning och för att säkra vår tekniska plattform, med support och underhållsfunktioner”, säger Leo Sydow.

Vd Viktor Broberg hoppas att Moor ska bli en viktig partner i bolagets framtida utveckling.

”Vi var tidigt ute med att prata med Moor om detta. De delade vår vision och är en stark partner som hjälpa oss med expansionen”, säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera