Hoppa till innehållet

Chalmers Ventures höjer Göteborgs startupscen

Det råder brist på kapital till Göteborgs startupbolag. Men med Chalmers Ventures som draglok hoppas staden nu locka fler investerare.

Linnea Lindau är vd för Chalmers Ventures.
Linnea Lindau är vd för Chalmers Ventures.

För lite drygt ett år sedan slog Chalmers högskola ihop sin affärsinkubator, sitt acceleratorprogram och sitt riskkapitalbolag till en enhet – Chalmers Ventures (NTL). Det nya helägda bolaget fick en rejält förstorad investeringskassa att röra sig med.

Under en tioårsperiod ska Chalmers Ventures satsa totalt 300 miljoner kronor i unga, snabbväxande teknikbolag, vilket Di Digital rapporterade om i september i fjol.

Förändringen som Chalmers Ventures kan bidra med för staden är bara i startgroparna, enligt vd:n Linnea Lindau.

”En av effekterna har varit att vi har kunnat skapa större synlighet för våra bolag. Den andra delen är att vi har kunnat skapa ett större sammanhang och startupscen för våra grymma entreprenörer. Det är först nu som vi börjar se nyttan med det”, säger Linnea Lindau.

På Di Digital Startup Tour, som besöker Göteborg på tisdagen, märks Chalmers Ventures betydande roll i startup-fältet. Utav de sju bolag som har valts ut att få pitcha har fyra bolag en stark koppling till Chalmers.

Förutom sportappen Race One (NTL), investeringsappen Trine (NTL) och diagnostikföretaget 1928 Diagnostics (NTL), som har deltagit i Chalmers Ventures acceleratorprogram har även fintech-bolaget Sigmastocks (NTL) en koppling till Chalmers, genom att ha skapat sin tjänst tillsammans med forskare från högskolan. Chalmers Ventures har även investerat i samtliga fyra bolag.


Läs även: Här är finalisterna till Startup Tour Göteborg

Foto:


Samtidigt hamnar Göteborgs startupbolag på efterkälken när det gäller kapital. Enligt Nordic Tech Lists senaste rapport har nya techbolag i regionen tagit in 240 Mkr hittills i år. Det är blott hälften av vad Malmös techscen fick under samma period – 450 Mkr.

”Jag tror att vi kommer kunna fungera som en möjliggörare för fler och större rundor i våra Göteborgsbolag. Det är en av målsättningarna. I och med att vi blir mer aktiva och saminvesterar med andra aktörer kommer det att göra skillnad långsiktig. På det viset försöker vi också skapa samarbeten med internationella aktörer för att investera i våra bolag”, säger Linnea Lindau.

Läs mer: Startup-profiler investerar i sportapp

Göteborgsregionen, med Borås inkluderad, är bland annat känd för sin e-handel. Det är också ett bolag inom den branschen, NA-KD (NTL), som har tagit in mest kapital under 2016. Det var e-handelsprofilen Jarno Vanhatapio (NTL), även grundare till modesajten Nelly.com, som drog igång NA-KD (uttalas "naked") i slutet av förra året.

I år har bolaget tagit in 35 miljoner kronor av en rad affärsänglar, bland annat från Collector-grundaren Lena Apler, Happy socks-grundaren Mikael Söderlindh och Mojang-vd:n Jonas Mårtensson.


Di Digital Startup Tour i Göteborg går av stapeln tisdag den 18 oktober. Med start kl 16.00 kan du följa tävlingen live på digital.di.se.

Läs även: Fullt hus när Di Digital Startup Tour intog Umeå
Foto: Amanda Lindgren


Fotnot: NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera