Hoppa till innehållet

Football Addicts startar fotbollsakademi i Kambodja

Göteborgsbolaget Football Addicts investerar 300 000 kronor i en fotbollsakademi i Kambodja. Målet är att se den första kambodjanen spela i en europeisk liga. ”Det här är ett sätt att demokratisera fotbollen”, säger Patrik Arnesson.

Football Addicts vill göra det möjligt för fler att spela fotboll. I Kambodja öppnar startupbolaget nu en fotbollsakademi.
Football Addicts vill göra det möjligt för fler att spela fotboll. I Kambodja öppnar startupbolaget nu en fotbollsakademi.Foto: Privat.

Startupgrundare som gjort sig en förmögenhet på att sälja en del eller hela sitt bolag har setts återinvestera i nya samhällsnyttiga projekt. Bara i år har Klarna-grundaren Niklas Adalberth och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert startat varsin stiftelse med det syftet.

Men det krävs inte en bolagsförsäljning för att ge tillbaka. I alla fall inte enligt Patrik Arnesson, en av grundarna till Football Addicts (NTL). Göteborgsbolaget, som står bakom bland annat fotbollsapparna Forza Football och Blågult inifrån, omsatte under fjolåret 27 miljoner kronor, upp från 14 Mkr året innan, med ett resultat före skatt på 5,3 Mkr.

Bolaget har nu startat en fotbollsakademi i Kambodja för att möjliggöra för fler att spela fotboll. 

”Vi bestämde oss för att sätta upp en egen fotbollsakademi i staden Siem Reap. Vår vision är att demokratisera fotbollen och det här ligger verkligen i linje med det”, säger Patrik Arnesson.

Läs även: Klarna-grundaren ska digitalisera välgörenheten

Första stegen togs under en resa till Kambodja då Patrik Arnesson och hans kollegor fick upp ögonen för att fotboll var en lyxsport i landet. Att hyra en plan i en timme i Kambodja kostar ungefär lika mycket som en månadslön, enligt Patrik Arnesson. Genom att starta en fotbollsakademi kommer ungdomar att lära sig fotboll på ett liknande sätt som ungdomar i Sverige, utan kostnad.

”Vi lägger cirka 300 000 kronor på fotbollsplan, tränare och resekostnader för det första året. Vi ser väldigt långsiktigt på det här och hoppas kunna hitta andra företag för att skala det här till fler städer i Kambodja och även i andra länder”, säger Patrik Arnesson.

Såvitt vi vet så finns det ingen spelare från Kambodja som har spelat i en europeisk liga.

I början av september kör akademin igång för 98 pojkar och flickor i åldern 11–16. 

”Såvitt vi vet så finns det ingen spelare från Kambodja som har spelat i en europeisk liga. Så hela målet för akademin är att få det att hända”, säger Patrik Arnesson.

Läs även: Football Addicts ska hjälpa fotbollsklubbar att casha in

Genom att låta akademin direktsända spelarnas utveckling i en app, liknande Blågult inifrån, hoppas Patrik Arnesson på att andra företag ska nappa på idén och börja samarbeta med Fotball Addicts för att kunna öppna fler fotbollsakademier. 

”Jag älskar att det här projektet är så långsiktigt. Det är på samma sätt som vi driver vårt företag. Men även att ta ett samhällsansvar där man inte bara skänker pengar utan även att ens kompetens och expertis kommer till användning.”


Läs även: Så gick Football Addicts från flopp till succé

Foto: Bo Håkansson

Innehåll från ExobeAnnons

Hur hittar jag kollegornas löner med hjälp av Copilot?

Allt fler svenska företag och organisationer inser vilka enorma vinster som finns att vänta genom att implementera Copilot för Microsoft 365. Men det uppstår också en hel del frågor kring säkerhet och personlig integritet. Behöver man som anställd vara orolig för att känslig information sipprar ut? Nej, inte om man hanterar sin data på rätt sätt, enligt branschexperterna.

En av de vanligaste farhågorna kring Copilot för Microsoft 365 handlar om hur konfidentiell data hanteras och teoretiskt sett skulle kunna bli tillgänglig för alla. Men enligt Exobe, som är en av Microsofts partners på den svenska marknaden, finns ingen anledning till oro så länge man har en tydlig struktur för datahantering. Den som hoppas kunna få tag på kollegornas löneuppgifter eller andra personkänsliga dokument kommer att bli besvikna. Jonas Törner är AI Copilot & Employee Experience Specialist och hjälper företag att skapa värde av sina Copilot-licenser:

– Det är viktigt att komma ihåg att Copilot inte kan göra någonting som inte medarbetarna själva kan göra. I princip är Copilot bara en väldigt avancerad sökmotor. Så om medarbetarna redan idag har tillgång till sina kollegors löneuppgifter, ja då kommer Copilot i teorin att hitta dessa dokument. Copilot har dock begränsningar kopplade till just person- och andra känsliga uppgifter. Men om fallet är detta behöver man fundera över sin datahantering, snarare än att se Copilot som det stora hotet. 

Vill se ökad förståelse

Enligt Törner behöver alla företag som är nyfikna på att implementera Copilot börja med att se över sina rutiner och städa bland befintlig data, samt definiera vilka Teamsgrupper som ska vara publika och vilka som ska vara privata. Genom att endast nyttja privata Teamsgrupper för känslig information kan man vara säker på att informationen stannar inom teamets väggar.

Ansvarsfull utveckling av AI-tjänster

Microsoft utvecklar systematiskt sina AI-tjänster och har frågor som rör integritet och säkerhet allra högst upp på agendan. Till exempel delar Copilot aldrig data mellan olika företag eller organisationer.

– Företagen äger sin egen data. Det innebär att Copilot bara kan träna på, och dra nytta av, den data som finns tillgänglig inom en viss organisation. Så ett företag med mycket data i molnet kommer snabbt att få större nytta av Copilot än ett företag med begränsad mängd data. Detta gör också att värdet av investeringen kommer att öka lavinartat med tiden. De företag som inser värdet och dynamiken redan nu kommer att kunna ta ett rejält försprång på marknaden, avslutar Jonas Törner.

 

Mer från Exobe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exobe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera