Startupgrundare som gjort sig en förmögenhet på att sälja en del eller hela sitt bolag har setts återinvestera i nya samhällsnyttiga projekt. Bara i år har Klarna-grundaren Niklas Adalberth och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert startat varsin stiftelse med det syftet.
Men det krävs inte en bolagsförsäljning för att ge tillbaka. I alla fall inte enligt Patrik Arnesson, en av grundarna till Football Addicts (NTL). Göteborgsbolaget, som står bakom bland annat fotbollsapparna Forza Football och Blågult inifrån, omsatte under fjolåret 27 miljoner kronor, upp från 14 Mkr året innan, med ett resultat före skatt på 5,3 Mkr.
Bolaget har nu startat en fotbollsakademi i Kambodja för att möjliggöra för fler att spela fotboll.
”Vi bestämde oss för att sätta upp en egen fotbollsakademi i staden Siem Reap. Vår vision är att demokratisera fotbollen och det här ligger verkligen i linje med det”, säger Patrik Arnesson.
Läs även: Klarna-grundaren ska digitalisera välgörenheten
Första stegen togs under en resa till Kambodja då Patrik Arnesson och hans kollegor fick upp ögonen för att fotboll var en lyxsport i landet. Att hyra en plan i en timme i Kambodja kostar ungefär lika mycket som en månadslön, enligt Patrik Arnesson. Genom att starta en fotbollsakademi kommer ungdomar att lära sig fotboll på ett liknande sätt som ungdomar i Sverige, utan kostnad.
”Vi lägger cirka 300 000 kronor på fotbollsplan, tränare och resekostnader för det första året. Vi ser väldigt långsiktigt på det här och hoppas kunna hitta andra företag för att skala det här till fler städer i Kambodja och även i andra länder”, säger Patrik Arnesson.
Såvitt vi vet så finns det ingen spelare från Kambodja som har spelat i en europeisk liga.
I början av september kör akademin igång för 98 pojkar och flickor i åldern 11–16.
”Såvitt vi vet så finns det ingen spelare från Kambodja som har spelat i en europeisk liga. Så hela målet för akademin är att få det att hända”, säger Patrik Arnesson.
Läs även: Football Addicts ska hjälpa fotbollsklubbar att casha in
Genom att låta akademin direktsända spelarnas utveckling i en app, liknande Blågult inifrån, hoppas Patrik Arnesson på att andra företag ska nappa på idén och börja samarbeta med Fotball Addicts för att kunna öppna fler fotbollsakademier.
”Jag älskar att det här projektet är så långsiktigt. Det är på samma sätt som vi driver vårt företag. Men även att ta ett samhällsansvar där man inte bara skänker pengar utan även att ens kompetens och expertis kommer till användning.”