Hoppa till innehållet

Han vill göra för ljud vad Google-sök gjorde för text

Vad sägs egentligen om ditt företag i poddar, radio och på Youtube? Det vill svenska Signal Signal ta reda på genom en AI-tjänst och på kort tid har de knutit till sig en rad stora kunder. Men medgrundaren Tor Rauden Källstigen tror att marknaden för ljudanalys bara befinner sig i sin linda.

Tor Rauden Källstigen, som tillsammans med Håkan Waara är medgrundare av Signal Signal som erbjuder bevakning av talad media. Foto: Jesper Frisk
Tor Rauden Källstigen, som tillsammans med Håkan Waara är medgrundare av Signal Signal som erbjuder bevakning av talad media. Foto: Jesper Frisk

Google förvandlade text till guld. Genom att plötsligt göra virrvarret av information ute på nätet sökbar har bolaget blivit ett av världens högst värderade.

Men text tillhör gårdagen. Nu är det ljud som är det nya heta i teknikvärlden. Olika ljudapplikationer utvecklas i en rasande takt och marknaden växer så det knakar. Till exempel uppskattar den kineiska sökjätten Baidu att hälften av alla sökningar kommer att vara röststyrda eller bildstyrda 2020.

Läs även: Hallå? Röststyrning är på väg att ta över internet

Ett av bolagen som gett sig in på den numera stekheta ljudmarknaden är svenska Signal Signal som är grundat av innovationsduon Tor Rauden Källstigen och Håkan Waara. De vill göra för ljud vad Google gjorde för text, genom att göra det möjligt för användare att söka i och analysera ljudmaterial.

Det här hade inte gått att göra för bara ett eller två år sedan

Signal Signals tjänst bygger på maskininlärning och erbjuder bevakning av vad som sägs i poddar, radio, tv och Youtube. Bolagens kunder kan ta del av och analysera klipp om dem själva, om konkurrenter och om branschen där de är verksamma.

"Eftersom världen rör sig mot ett post truth-tillstånd känns det intressant att komma med en ficklampa och lysa upp det svarta hål som talmedia är och bidra med insikter om hur snacket går, bokstavligen", säger Tor Rauden Källstigen som är medgrundare av Signal Signal.

Vi gick snabbt från att vara ett tekniskt experiment till en fullfjädrad verksamhet

Istället för att manuellt lyssna av vad som sägs i talmedia fångar Signal Signals AI-tjänst automatiskt upp ljud och omvandlar det till text som går att söka igenom och analysera. Ett företag kan till exempel få veta att deras varumärke nämns vid en viss tidpunkt i en viss podd eller radiosändning, och i vilken kontext det nämns.

Entreprenören Tor Rauden Källstigen drog igång bolaget förra sommaren tillsammans med kompanjonen Håkan Waara och tjänsten lanserades skarpt i september 2016. Sedan dess har bolaget knutit till sig ett femtontal kunder, bland annat Microsoft, Max Hamburgare, teleoperatören 3 och förlaget Norstedts.

”Det har varit full fart sedan lanseringen. Vi gick snabbt från att vara ett tekniskt experiment till en fullfjädrad verksamhet.”

Tekniken de använder liknar den som ligger bakom Apples röstassistent Siri. Det är de senaste årens stora landvinningar inom maskinlärning som möjliggör Signal Signal, enligt Tor Rauden Källstigen.

"Det här hade inte gått att göra för bara ett eller två år sedan.”

Läs även: Burger King-reklam kapade Googles röststyrning

Första kvartalet i år, alltså bara några månader efter lanseringen, nådde man break even, berättar han.

Men han vill inte dela med sig av några siffror. 

Affärsmodellen ger ändå en indikation kring omsättningen. Att följa en medietyp i ett år, exempelvis de femhundra viktigaste svenska poddarna, kostar 1 000 kronor i månaden. Det finns fyra medietyper så för ett fullt paket betalar företagen 48 000 kronor om året. 

Foto:
Tor Rauden Källstigen, som tillsammans med Håkan Waara är medgrundare av Signal Signal som erbjuder bevakning av talad media. Foto: Jesper Frisk

Det knepigaste under uppbyggnaden av Signal Signal har varit just att hitta en fungerande affärsmodell som gör att de kan fortsätta utveckla produkten, berättar Tor Rauden Källstigen.

"Det är en sak att bygga en fantastisk maskin i skymundan som aldrig möter världen. Det är en annan sak att vara en gårdfarihandlare som säljer stapelvaror, vilket mediebevakningsbranschen i stort är idag."

Det är lättare för folk att fördöma än att se nyanser

Vägen till en startup som bevakar talad media har gått via grundarnas intresse för poddar, media i allmänhet och karriärer inom PR och teknik.

Tor Rauden Källstig har en karriär i byråvärlden bakom sig, där han jobbat som digital art director och produktbyggare.

Han är även känd som en av initiativtagarna bakom Noko Jeans, som sålde jeans från Nordkorea till västvärlden för några år sedan.

Projektet mötte dock hård kritik, bland annat för att de påstods samarbeta med en diktatur.

Han menar att förhoppningen var att kunna erbjuda en länk mellan entreprenöriella nordkoreaner med gott uppsått och resten av världen genom att sälja jeans från landet.

”Det är lättare för folk att fördöma än att se nyanser. Det blev stora rubriker om det här i världsmedia.”

Håkan Waara är utvecklare och handplockades som tonåring till webbläsarprojektet Mozilla Foundation och har därefter jobbat bland annat på Blocket och frilansat för Spotify.

Duon har känt varandra sedan strax efter gymnasiet då de brukade spela Starcraft tillsammans på LAN-partyn.

Foto:
Tor Rauden Källstigen och medgrundaren Håkan Waara. Foto: Signal Signal

Signal Signal är inte det första bolaget de grundat tillsammans.

För några år sedan byggde de appen Opinion, som gör Iphone-telefoner till en mobil poddstudio och som idag har ett par hundratusen användare.

När de förstod hur explosivt marknaden för podcasts växte fick de mersmak.

Vi insåg att det fanns ett enormt tomrum kring ljud inom mediebevakningen

De tyckte att poddvärlden var svårnavigerad eftersom det enda hjälpmedel i textform som fanns för att hitta intressanta poddar var en rubrik och ibland en kortbeskrivning av avsnittet.

Läs även: Acast fortsätter på tillväxtspåret – och ökar omsättningen

Först gick tankarna till en rekommendationstjänst för podcasts och de började indexera de miljontals poddavsnitt som finns på nätet. De övergav dock idén eftersom annonseringen i poddar inte riktigt mognat ännu.

Men tekniken de hade utvecklat kunde användas till det som skulle bli Signal Signal.

”Vi insåg att det fanns ett enormt tomrum kring ljud inom mediebevakningen."

Tor Rauden Källstigen ser dock fler framtida användningsområden för tekniken än bara mediebevakning. Bland annat bredare analyser och trendspaningar.

Läs även: Var världsledande på spel för blinda – nu fixar han spelen för seende

Inför det amerikanska valet sökte man igenom TV-nyheter, podcasts, radio och Youtube för att se vilken presidentkandidat som omnämndes mest i svensk media.

Kanske något överraskande vann Hillary Clinton den striden över sin rival Donald Trump.

”Den typen av saker vill göra mer av. Vi vill underlätta så att fler förstår hur vår teknik kan användas.”

Tekniken går extremt fort framåt så det vore naivt att säga exakt vad vi ska göra i framtiden

Men i framtiden kommer ljudanalys inte bara handla om vad som sägs, utan om hur det sägs, enligt Signal Signal-grundaren.

Därför experimenterar de bland annat med att ta reda på om folk är positiva, neutrala eller negativa när de säger något.

"Det kan handla om vilka ansiktsuttryck som används i kombination med ett visst ord, eller vilka produkter som syns i bild när något sägs.” 

Det övergripande syftet är att människor ska kunna fatta bättre och mer faktabaserade beslut i allt från politik till affärer.

”Men vi tar ett steg i taget. Vi började med mediebevakning för att det kändes närmast till hands. Men tekniken går extremt fort framåt så det vore naivt att säga exakt vad vi ska göra i framtiden."

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera