Hoppa till innehållet

Hyperloop-bolag tar in 650 miljoner till supertågsprojekt

Ett tåg som kör nära ljudets hastighet. Den idén har fått ett antal amerikanska investerare att slanta upp 650 miljoner kronor till Hyperloop Technologies. Bolaget har redan planer på att bygga en linje mellan Sverige och Finland. 

Tesla-chefen Elon Musk kom med idén till supertåget i ett så kallat "White paper".
Tesla-chefen Elon Musk kom med idén till supertåget i ett så kallat "White paper".

Hyperloop Technologies är samma företag som har visat ett intresse för att bygga en hyperloop mellan Sverige och Finland, som Di Digital tidigare har rapporterat om

Nu uppger bolaget att det har fått 80 miljoner dollar, motsvarande 650 Mkr, i B-finansiering till sitt supertåg, skriver Venturebeat. Samtidigt byter företaget namn till Hyperloop one, skriver bolaget på Twitter.

Hyperloop är ett tåg som kör i nära ljudets hastighet och så sent som igår uppgav Yahoo Finance att Hyperloop one kommer att visa upp konceptet under ett tvådagarsevent i Las Vegas.

Idén kommer ursprungligen från Teslachefen Elon Musk då han för tre år sedan utmanade uppfinnare att göra verklighet av idén som han skissat på i ett så kallat white paper.

Läs: Får Slovakien EU:s första hyperloop?

Bakom den nya finansieringen på 80 miljoner dollar står tidigare investerarna Sherpa Ventures, EightVC, ZhenFund och Caspian Venture Partners. Medfinansiärer är också 137 andra bolag med mindre poster. Tillskottet innebär att företaget dragit in drygt 100 miljoner dollar.

Debatt: Bygg en Hyperloop i Sverige!

”Vi inser alla att vi har något nytt och stort på gång inom höghastighetstransporten”, säger vd:n Rob Lloyd till Venturebeat.

Hyperloop har 150 anställda.

Läs mer: Han vill ta Elon Musks supertåg till Sverige

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera