E-handlande Ikea-kunder ska i Sverige kunna börja betala med Mastercards betalningslösning i juni.
Tanken med Masterpass är att kunden ska kunna betala utan att mata in sina kortuppgifter varje gång. Lösningen påminner om amerikanska Paypal, som grundades av bland andra stjärnentreprenören Elon Musk redan 1998.
Kunderna sparar sina kortuppgifter i Mastercards system och kan sedan välja vilket kort pengarna ska dras från vid ett köp på nätet. Till skillnad från Paypal verifieras dock transaktionen med via Bank-id, bankernas egen identifikationstjänst.
Läs mer: Swish utmanar Klarna – vill ta 30 procent av e-handeln
Mats Taraldsson, utvecklingschef på Mastercard i Sverige, påpekar att det är ”väldigt viktigt” för Mastercard att digitalisera betalkorten i våra plånböcker.
”Vi söker efter varor och shoppar allt mer på våra telefoner. Då måste vi kunna erbjuda enkla och säkra betalningar i den miljön också”, säger Mats Taraldsson.
Masterpass finns i dagsläget 29 länder och hos fler än 270 000 handlare, uppger kortjätten. Bland tjänstens svenska kunder finns sedan tidigare Flygbussarna och Arlanda Express.
På den svenska marknaden har både Swish och Klarna lanserat e-handelslösningar det senaste året. Klarna har dessutom uppgett för Di Digital att man för samtal med Google, Facebook och Apple om att bistå med teknisk infrastruktur när deras betaltjänster utökar till nya marknader.
Läs mer: Klarna i hemliga samtal med Google och Facebook
För Masterpass är ”nästa steg” är att lansera kontaktlös betalning i butik, likt Apple Pay eller Googles Android Pay.
”Masterpass är en global lösning. Dessutom är den kopplad till Bank-id, en lösning som är välkänd och används flitigt av svenska konsumenter”, säger Mats Taraldsson.
Även konkurrensen om betalningar i butik hårdnar. Tidigare i maj presenterade Klarna sina planer på att etablera sig i fysiska butiker. Klarna Checkout når sina första butiker mot slutet av månaden genom ett samarbete med kassasystemsbolaget Sitoo.
First North-noterade Seamless tjänst SEQR, som baseras på inskanning av QR-koder i butik, har nått ett flertal europeiska marknader men samtidigt inte lyckats nå lönsamhet.
Läs mer: Swish petar Klarna från betaltronen