Hoppa till innehållet

Jollyroom siktar på miljardomsättning 2017

Barnbutiken Jollyroom fortsätter att växa. 2015 var omsättningen uppe på 392 miljoner kronor men bolagets vd och huvudägare, Ole Sauar, nöjer sig inte där. ”Vi siktar på att omsätta en miljard kronor 2017”, säger han.

Jollyrooms vd Ole Sauar jublar över resultatet för 2014.
Jollyrooms vd Ole Sauar jublar över resultatet för 2014.Foto: Jollyroom

Han är medveten om att målet är högt ställt. ”Även om det är ett ambitiöst mål ligger vi bra till”, säger Ola Sauar.

Göteborgsbaserade Jollyroom, som säljer leksaker och barnprodukter till barn, har vuxit snabbt. 2014 omsatte företaget 205 miljoner kronor. 2015 ökade omsättningen till nästan 392 Mkr.

2015 var även det första året som Jollyroom visade ett plusresultat, då resultatet före skatt landade på 8 Mkr.

”Vi gjorde flera tunga investeringar i uppbyggnadsfasen och förstod att vi skulle gå minus de första åren. Men nu har det vänt och målsättningen är att vi ska fortsätta gå med vinst”, säger Ole Sauar.

Läs mer: Axfood ratar uppköp – laddar för e-handelsoffensiv

Jollyroom grundades 2011 och förutom Ole Sauar fanns även det norska e-handelsbolaget Fjellsport Group med som grundare.

Fjellsport Group drivs av personer som har varit aktiva i teknikåterförsäljaren Komplett och även Ole Sauar har en lång bakgrund inom just Komplett.

Ole Sauar var dessutom delaktig i den internetbaserade teknikåterförsäljaren Viking Computer i mitten av 1990-talet, och erfarenheterna från e-handel är något som han har tagit med sig till Jollyroom.

”Grunderna är desamma i form av inköp, logistik, affärssystem och lagerhållning. Skillnaderna finns främst i att barn- och babyprodukter på nätet är en bransch som växer, och att vi lever i en helt ny tid där mycket av marknadsföringen sker på nätet.”

Läs mer: E-handelskramande Verdane spår dramatisk butiksdöd

I dag ägs Jollyroom till 60 procent av Ole Sauars eget bolag. Fjellsport Group kontrollerar fortfarande en liten andel av bolaget, men sedan 2013 finns även mediejätten Egmont med i ägarförteckningen. Egmont äger 36 procent av aktierna i Jollyroom.

”Egmont har en stark koppling till vår unga målgrupp och att vara en del av en så pass stor koncern gör att vi kan dra nytta av mycket expertkunskap”, säger Ole Sauar.

Läs mer: Modekung planerade e-handel via skatteparadis

Men 2015 var inte bara året då Jollyroom växte ekonomiskt. Företaget blev även större rent fysiskt. Det 11 300 kvadratmeter stora lagret på Hisingen utvidgades och är i dag 21 000 kvadratmeter stort. Det finns dessutom planer på att bygga ut det ännu mer.

Men att ha ett så stort lager medför även problematik. Flera av Jollyrooms produkter är säsongsberoende, exempelvis snowracers och utomhusleksaker.

”Man kan aldrig kontrollera väder och vind men om man samlar på sig tillräckligt data över hur kunderna agerar blir chansningarna betydligt mindre chansartade. Och när det kommer till leksaker peakar försäljningen alltid under jultiden.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera