Hoppa till innehållet

Kraftig tillväxt för Universal Avenue

Hajpade Universal Avenue mottog en av fjolårets största kapitalrundor. ”Vi växer med ungefär 15–20 procent per månad”, säger vd:n Johan Lilja, som öppnar för att ta in mer kapital.

 

Johan Lilja, vd på Universal Avenue.
Johan Lilja, vd på Universal Avenue.Bild: Pressbild

Stockholmsbaserade Universal Avenue vill förändra försäljningsbranschen radikalt. Bolaget har utvecklat en plattform som kopplar samman frilansande försäljare, varumärken och företagskunder.

De frilansande säljarna paras ihop med varumärken som vill utöka sin försäljning. Det kombineras sedan med data om tänkbara företagskunder vilket gör att Universal Avenues plattform fungerar som en slags förlängning av företagens egna säljavdelningar.

Affärsmodellen påminner om Ubers då försäljarna arbetar mot provision (dock har Universal Avenue även anställda försäljare). Bolaget är verksamt i sju länder: Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Spanien, Grekland och USA.

Läs mer: Salesforce köper in sig i svenska Universal Avenue

Nu berättar Universal Avenues vd Johan Lilja att omsättningen under 2016 uppgick till drygt 11 miljoner kronor, en tillväxt på 750 procent jämfört med 2015.

”Vi växer med ungefär 15–20 procent per månad, så det är full fart framåt”, säger Johan Lilja.

Bolaget är inte lönsamt men Johan Lilja vill inte berätta hur stor fjolårets förlust blev. Mängden pengar som Universal Avenue har tagit in kan dock ge en fingervisning om resultatet.

I somras meddelade Universal Avenue att de tagit in 85 Mkr i en kapitalrunda – och under 2017 är det troligt att bolaget tar in mer extern finansiering, berättar Johan Lilja.

”Någon gång under 2017 kommer vi sannolikt att ta in mer pengar för att fortsätta växa i hög takt. Det blir sannolikt mer pengar än förra rundan om saker och ting går enligt plan.”

Läs mer: Moor-partner kliver av – går till Universal Avenue

I senaste rundan var det riskkapitalbolagen Northzone, Moor och Eight Roads som investerade i bolaget. Johan Lilja öppnar nu för ägartillskott.

”Generellt försöker vi få in en ny investerare vid en ny runda, men vi känner också att vi har starkt stöd från de befintliga investerarna så det blir sannolikt en kombination.”

Någon prognos för omsättningen i år vill Johan Lilja inte ge.

”Att fortsätta ha en tvåsiffrig procentuell tillväxt varje månad tycker jag är en bra målsättning.”

I år ska Universal Avenue utveckla bolagets plattform, automatisera sina processer och få fram bättre data samt matcha datan med försäljarna.

”Vilka varumärken bör en specifik säljare representera, hur mycket kan säljarna räkna med att få betalt, vad är sannolikheten för att stänga för en affär och liknande”, säger Johan Lilja.

”Det gäller att få till en modell som vi kan skala väldigt snabbt globalt.”

Läs mer: Universal Avenue tar in 85 miljoner – siktar mot USA

En utmaning för Universal Avenue är också att kunna hantera söktrycket, främst från personer som vill bli certifierade att sälja genom plattformen.

”Under 2016 hade vi ungefär 40 000 ansökningar från personer som vill ut och jobba som säljare.”

”Vi får i nuläget in tusentals ansökningar i månaden. Vi vill i så stor utsträckning som möjligt kunna automatisera vår urvalsprocess så vi kan få fram de bästa säljarna av de sökande. Det är en signifikant skillnad på en helt okej säljare och de bästa säljarna.”

Innehåll från Stena RecyclingAnnons

Cirkulär IT-satsning minskar klimatavtrycket

Nu storsatsar Stena Recycling i Sverige med sitt reuse-erbjudande – återbruk av IT-produkter. Bolaget har kapacitet att hjälpa små som stora företag med att förlänga livslängden på alla typer av IT-produkter.

– Elektronikavfall är den snabbast växande avfallsströmmen globalt. Det vill vi bidra till att ändra på. Eftersom vi hanterar både återbruk och återvinning i våra egna processer ger vi företag full koll på spårbarheten, genom produktens hela livscykel. Det ger fördelar i omställningen till cirkulära affärsmodeller, säger Lars Håkansson, Head of Reuse och ansvarig för cirkulära IT-tjänster på Stena Recycling.

Stena Recycling erbjuder företag en komplett lösning för återbruk av datacenter, lagringsutrustning, servrar och workplace IT. I tjänsten ingår allt från hämtning och säker radering av data till återbruk – och återvinning i de fall det krävs. 

Upptäck Stena Recyclings cirkulära IT-tjänster  

För cirkulär IT märks en stadigt ökad efterfrågan, inte minst när det gäller återbruk av datacenter. 

– Vi har en unik produktexpertis och vi både köper företags utrustning och erbjuder företag att köpa återbrukad och testad IT, till bra priser genom oss, säger Lars Håkansson. 

I satsningen ingår ett specialistteam på ett tiotal personer som alla har specialistkompetens inom cirkulära tjänster för IT-produkter.

– Vårt team hjälper till med frågor kring allt från koldioxidbesparing till hur vi jobbar med informationssäkerhet och vår certifiering genom ISO 27001, avslutar Lars Håkansson. 

Läs mer om informationssäkerhet hos Stena Recycling  

 

 

Mer från Stena Recycling

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stena Recycling och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera