Ingenjörsstudenterna Tove Westlund och Martin Wählby gick 2009 samman och skapade hälsoappen Shapeup Club. För tre år sedan köpte de tidigare Stardoll-kollegerna Henrik Torstensson (NTL) och Marcus Gners (NTL) in sig i bolaget. I samma veva bytte appen namn till Lifesum (NTL) och det rejäla lyftet lät inte vänta på sig.
I dag har appen samlat ihop drygt 15 miljoner användare i Europa och USA. Förra året omsatte bolaget 60 miljoner kronor och det värderades i somras till 390 Mkr.
Läs även: Nyårslöften gav rusning till Lifesum
Trots succén har Tove Westlund och Martin Wählby nu valt att säga tack och adjö till det bolag de grundade.
Vi har fått loss rejält med pengar.
”Vi har sålt av stora delar av vårt innehav, även om vi fortfarande finns kvar som ägare då vi tror starkt på bolaget. När vi valde att kliva av operativt kändes det bra att sälja av en del”, säger Martin Wählby.
Exakt hur stor andel det handlar om vill grundarna inte uppge. Men i somras ägde Tove Westlund och Martin Wählby vardera cirka 17 procent av bolaget, med sammanlagt värde på 136 miljoner kronor.
”Vi har gjort en bra affär och är jättenöjda. Vi har fått loss rejält med pengar”, säger Tove Westlund.
”För oss är det i alla fall mycket pengar, så kan man säga. Det känns faktiskt skitkul”, instämmer Martin Wählby.
I augusti lämnade de båda den dagliga verksamheten i bolaget, där de den sista tiden arbetade med produktutveckling. Tove Westlund avgick också som styrelseledamot.
Lifesum-grundarna försäkrar att de fullt ut litar på att medgrundarna Henrik Torstensson och Marcus Gners framgångsrikt kommer driva Lifesum vidare. Därför var det rätt tidpunkt att dra sig ur, menar de.
”Vi kände oss sugna på att gå tillbaka till den tidiga fasen i ett bolag”, säger Tove Westlund.
Läs även: Lifesum: ”Vi växer snabbare än planerat”
En del av pengarna från försäljningen ska därför investeras i ett gemensamt bolag där kompanjonerna vill utveckla nya affärsidéer framöver.
”Först har vi tagit lite välförtjänt ledighet efter de här åren. Nu har vi börjat fundera på vad nästa steg är. Det vi vet är att vi vill göra någonting tillsammans igen”, säger Martin Wählby.
Trots att de samlat på sig en oerhörd rutin från e-hälsobranschen under åren i Lifesum verkar kollegerna nu brett se över sina möjligheter. Martin Wählby menar som exempel att nästa projekt ”inte måste vara något digitalt”.
”Man kan nog säga att vi är sugna på att testa något helt nytt”, säger Tove Westlund.
Läs även: Lifesum värderas till nära 400 miljoner