Hoppa till innehållet

Narratives rekonstruktion är klar – men framtiden är oviss

Det hajpade wearables-bolaget Narrative har tagit sig ur sin rekonstruktion. Men bolagets finansiering är ännu inte säkrad. ”Vi står inför ett stort val”, säger vd:n Martin Källström.

Narrative, med vd Martin Källström, ansökte om rekonstruktion i somras.
Narrative, med vd Martin Källström, ansökte om rekonstruktion i somras.Foto: Press

Narratives självgående minikamera ”Clip”, som dokumenterar såväl vardag som resor eller andra upplevelser, har lockat till sig 90 miljoner kronor i riskkapital. För några år sedan var Narrative ett av Sveriges hetaste techbolag. 

Men efter sviktande försäljning valde två av bolagets stjärninvesterare i Silicon Valley styrelsen, vilket Di Digital avslöjade i våras.

Orsaken var då oklar, men några veckor senare framkom det att Narrative (NTL) hade ansökt om företagsrekonstruktion för att rädda bolagets framtid.

Läs mer: Narrative har tömt kassan – går in i rekonstruktion

Trots en nyemission i 2014 som frigjorde 60 Mkr hade bolaget inte lyckats lansera den andra generationen av ”Clip” fullt ut. Kassan räckte inte för att få fart på produktionen.

Det som följde var ett stålbad: tre fjärdedelar av personalstyrkan skulle bort, lönerna skulle frysas till slutet av 2017 och produktionen skulle förläggas till Asien för att spara pengar. Det kunde Di Digital avslöja i början av augusti.

Under sommaren jagade Narrative finansiärer för att säkra bolagets fortlevnad.

Vi har några olika alternativ.

Nu står det klart att Narratives rekonstruktion är klar. Bolaget ansökte nyligen om att avsluta processen, vilket beviljades av tingsrätten strax därefter.

Men det är fortfarande oklart vart Narrative är på väg.

”Vi har några olika alternativ. Jag har tyvärr inte så mycket mer att säga”, säger Narratives vd Martin Källström.

I somras säkrade Narrative 1,5 Mkr i finansiering från Front Office och Almi. Men i dagsläget har bolaget inte fått in nytt kapital, enligt vd:n som inte vill gå in på detaljer.

”Att starta produktionen är en förutsättning för att driva vidare. Det är definitivt en del av planen. Men jag kan inte säga mer exakt hur det ser ut”, säger Martin Källström och fortsätter:

”Vi står inför ett stort val.”

Rör det sig om olika externa finansieringserbjudanden?

”Det är mer än jag kan säga.”

Är risken att ni lägger ner större i dag än när ni ansökte om rekonstruktion?

”Jag kan inte säga det.”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera