Hoppa till innehållet

Personalstyrkan slaktas – så här ser Narratives stålbad ut

Frysta löner. En fjärdedel av personalstyrkan kvar. Skyhöga produktionsmål. Välkommen till det stålbad som är Narratives rekonstruktion.

Martin Källström är Narratives vd en av fem grundare.
Martin Källström är Narratives vd en av fem grundare.

Narratives entreprenörsresa inleddes med en succékampanj på Kickstarter. Senare följde totalt 90 miljoner kronor i riskkapital. Det Linköpingsbaserade bolaget hade storartade planer för minikameran ”Clip”.

Men i höstas, då den andra upplagan av kameran lanserades, hade bolaget plötsligt inte råd med produktionen.

Först kunde Di Digital avslöja att storägarna Khosla Ventures och True Ventures representanter hade lämnat bolaget styrelse.

Förra månaden stod det klart att Narrative hade ansökt om företagsrekonstruktion sedan bolaget inte hade hittat pengar att finansiera produktionen.

Läs mer: Narrative har tömt kassan – går in i rekonstruktion

Narrative måste nu skära kraftigt i sina kostnader.

Bolaget ville tidigare inte uppge hur många ur personalen som skulle få lämna bolaget. Men enligt handlingar från den pågående rekonstruktionen framgår att man i augusti i år planerar att ha 10 anställda, efter att ha haft 39 som flest.

”Det kommer att ligga där någonstans. Än så länge har vi fortfarande fler än tio anställda kvar”, säger Narratives vd Martin Källström.

Tre fjärdedelar av personalstyrkan ska alltså bort. De som stannar kvar får se sina löner oförändrade till slutet av 2017, så långt som nuvarande budget sträcker sig.

Den finansiering som Narrative nyligen säkrade från Front Office och Almi rör sig om totalt 1,5 miljoner kronor, framgår det av handlingarna. Den summan håller bolaget flytande till årsskiftet, då Narrative planerar att ta in 14 miljoner kronor i en nyemission.

”Det är ett arbete som vi påbörjar nu när vi får klart en första finansiering”, säger Martin Källström.

Den asiatiska marknaden kan bli Narratives räddning. Bolaget planerar att förlägga produktionen i Asien, vilket skulle sänka produktionskostnaden per enhet från 130 dollar till 75 dollar.

”Vi ser en stor potential i Asien, där vi har lägre kundanskaffningskostnad och högre kundengagemang. Produkten passar marknaden”, säger Martin Källström.

Men lönsamheten är långt bort. Narrative räknar inte med att gå med vinst under nästa år, enligt liggande budget. I december 2017 räknar bolaget med att gå back med knappt 1 Mkr i månaden. Då ska Narrative sälja drygt 2 000 kameror i månaden, vilket är tio gånger fler än dagens försäljning.

För att spä på intäkterna planerar Narrative att lansera en ”freemium”-modell för data, där kunder som vill lagra större mängder bilder på Narratives egna servrar betalar för en prenumeration.

Narratives kontor i Stockholm och Linköping har stängts, men det i Lund finns kvar.


Mer om krisen i Narrative:

Foto:

Läs mer: Narrative har tömt kassan – går in i rekonstruktion

Foto:

Läs mer: ”Narrative föll i Kickstarter-fällan”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera