Hoppa till innehållet

”Nio av tio Uber-förare skattefuskar”

Nio av tio Uber-förare bryter mot lagen. Det hävdar Taxiförbundet, som har granskat appjättens användning av taxametrar. ”Det är skattefusk”, säger förbundsdirektör Claudio Skubla.

Av 110 resor med Uber-bilar användes taxametrar i 11 fall, enligt Taxiförbundet.
Av 110 resor med Uber-bilar användes taxametrar i 11 fall, enligt Taxiförbundet.Foto: Jeff Chiu/AP

Branschorganisationen Taxiförbundet har vid flera tillfällen gått till hårt angrepp mot uppstickaren Uber, som på senare år expanderat kraftigt i Sverige. Ofta har det handlat om anklagelser om skattefusk. 

Nu säger sig organisationen ha svart på vitt för att Ubers förare inte redovisar korrekta inkomster till Skatteverket. Av 110 granskade Uber-resor lät förarna bli att använda taxameter i 99 fall, enligt en granskning genomförd på uppdrag av Taxiförbundet.

 

Man skaffar sig konkurrensfördelar genom att dopa sig

 

För Skatteverket är uppgifter från taxibolagens taxametrar avgörande. Det enligt en proposition som klubbades av riksdagen sommaren 2014. Det eftersom taxameteravläsningar ligger till grund för Skatteverkets kontroll av taxiförares redovisning. 

Endast i undantagsfall får ett företag som bedriver taxitrafik dispens från kravet på taxameter.

”Man skaffar sig konkurrensfördelar genom att dopa sig med skattefusk”‚ säger Claudio Skubla på Taxiförbundet, som på torsdagen lämnar sin granskning till myndigheterna.

Ubers kunder betalar för sina resor via företagets app, som slussar pengarna till moderbolaget i Nederländerna och sedan skickar 80 procent tillbaka föraren.

Uber-bilar som saknar taxameter lämnar därmed inget kvitto för Skatteverket att använda.

”Det finns en transparens mellan Uber och kunden, och mellan Uber och föraren, men inte gentemot myndigheterna”, säger Claudio Skubla.

Läs mer: Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uber Pop

Granskningen ifråga har genomförts av det privata säkerhetsföretaget Gothia Protection Group, som på uppdrag av Taxiförbundet har genomfört 110 resor med Uber-bilar.

Även om de allra flesta hade taxametrar i bilen skedde 90 procent av resorna antingen utan eller med avslagen taxameter.

Regelverk ska respekteras kring taxameter och vi rekommenderar förare att använda taxametern, även om Uber-appen i mycket fungerar som en digital taxameter. Med det sagt så delar vi inte rapporten slutsatser och kan konstatera att den är finansierad av taxibolagens intresseorganisation Taxiförbundet,” säger Oliver Carrà, talesperson för Uber i Norden, i en skriftlig kommentar.

 Claudio Skubla ser inget problem i att Taxiförbundet i praktiken har anlitat privatspanare för att granska sin konkurrent.

”Vi är en intresseorganisation och vi arbetar för en seriös bransch med konkurrens som sker på lika villkor där man förväntas konkurrera med hjälp av sina tjänster och prissättning”, säger han.

Regeringens skatteutredning, som presenterar sina slutsatser i december, ska bland annat ta ställning till huruvida taxameterkravet ska gälla utan möjlighet till dispens.

Oliver Carrà påpekar att alla Uber-resor är spårbara genom företagets app.

”Dessutom får alla förare rapporter varje vecka som underlag för skatteredovisning. Det är ett skäl av flera att många taxiförare lämnar stora bolagen för att vara sin egen chef med egna tider som partners till Uber”, säger han.

I dussintals fall har Uberförare bötfällts för olaga taxitrafik sedan de skjutsat passagerare mot betalning med den numera nedlagda samåkningstjänsten Uberpop.


Läs mer om Uber:

Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uber Pop.

Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uber Pop

Di Digitals Sven Carlsson.

Kommentar: ”Uber har agerat korkat”

Foto:

”Ubers förarkontroller är en bluff”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera