Hoppa till innehållet

Över en miljard investerades i svensk fintech 2016

Den svenska fintechscenen har exploderat. Under 2016 har över en miljard kronor investerats i sektorn.

 

Från vänster: Johan Lundberg, NFT Ventures, Lena Apler, Collector Ventures, Sebastian Siemiatkowski, Klarna, Mai Thai och Nanna Stranne, grundare av Sigmastocks.
Från vänster: Johan Lundberg, NFT Ventures, Lena Apler, Collector Ventures, Sebastian Siemiatkowski, Klarna, Mai Thai och Nanna Stranne, grundare av Sigmastocks.

Fintech är glödhett. Det visar en genomgång gjord av Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen. Under 2016 investerades 106 miljoner euro, strax över 1 miljard kronor, i 68 kapitalrundor i sektorn.

Den mest aktiva investeraren under året har varit NFT Ventures (NTL) som deltagit i åtta rundor. NFT Ventures följs av Lena Apler (NTL) och Collector Ventures (NTL) som deltagit i sju kapitalrundor.

Foto: Eric Bergh

Lena Apler och Collector Ventures har gjort näst flest investeringar i svenska fintechbolag under 2016.

Men under 2016 har även de traditionella aktörerna i finanssektorn vaknat till och börjat intressera sig för fintech-bolagen. Till exempel gjorde SEB (NTLen jätteinvestering på 85 miljoner kronor i sparappen Tink (NTL) tillsammans med Sven Hagströmers investmentbolag Creades samt holländska banken ABN AMRO och det danska riskkapitalbolaget Sunstone.

”Vi är övertygade om att vi är bara i början av transformationen av banksektorn. De befintliga bankerna och branschen i helhet kommer att inse att nya innovationer, företag och entreprenörer har skapat kostnadseffektiva lösningar i kombination med en starkare förståelse för villkoren. Detta leder till vilja att samarbeta”, säger Johan Lundberg, grundare och vd på NFT Ventures.

Läs mer: Här är fintech-idéerna som kvalar in hos Sting

Tidigare i höstas lanserades Nordea en plattform för crowdfunding. Därmed tar banken upp kampen med en rad startupbolag i finanssektorn. I Sverige finns till exempel Fundedbyme (NTL), Toborrow (NTL), Pepins (NTL), Tessin (NTL) och Kameo (NTL) som alla tagit sig an området från olika infallsvinklar.

Läs mer: Fyra nya robotfirmor startar i Sverige

Den enskilt största investeringen i fintechbolag under 2016 gjordes i betaltjänstbolaget Klarna (NTL). Bolaget hade redan tagit in över två miljarder kronor i riskkapital då Klarna emitterade företagsobligationer och tog in 300 Mkr i somras.

Under året har det också kommit fram en rad nya robotrådgivare. Från att det inte funnits en enda i Sverige utmanar nu fyra bolag, Stellum, Lifeplan (NTL), Primepilot (NTL) och Prisma, på den allt hetare marknaden.

Foto: Eric Bergh

Investeringar upp till 3 Mkr står för den största andelen av fintech-investeringar.

Klimatet för fintech-bolag väntas vara fortsatt hett de kommande åren. 2018 ska EU:s nya betaltjänstedirektiv (PSD2) vara implementerat. Syftet med direktivet är att öppna upp bankernas system för fintech-utmanare. Flera fintechbolag, med Klarna i spetsen, har dock varnat för att storbankernas lobbyister har kidnappat den nya lagstiftningen och att hela projektet riskerar att kollapsa.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Läs mer: Tio heta bubblare inom fintech

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera