Hoppa till innehållet

SEB gör jätteinvestering i sparappen Tink

Startupbolagen utmanar storbankerna från höger och vänster. Nu gör SEB, tillsammans med Sven Hagströmers investmentbolag Creades, en jätteinvestering på 85 miljoner kronor i ekonomiappen Tink. Och fler investeringar lär det bli.

Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.
Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.Foto: Stellan Stephenson

De svenska storbankerna har tidigare kritiserats för att inte förnya sig själva i takt med den finansiella teknikens utveckling. Nu kontrar SEB med en jätteinvestering i ekonomiappen Tink. Det är också storbankens första stora investering i en fintech-startup. 

Tink, som loggar och kategoriserar användarens utgifter, har i dag runt 300 000 användare i Sverige.

”Jag tror att vi börjar röra oss in i en värld där kundbeteendet förändras ganska mycket. Vi har landat i att göra den här investeringen vilket ger en signal från vår sida att det här är en av de starkare fintechstartupsen som vi ser och samtidigt får vi möjligheten att erbjuda våra kunder den teknik och funktionalitet som Tink har”, säger Christoffer Malmer, divisionschef på Företag och Privatkunder på SEB.

SEB :s vc-portfölj har ett mandat att fortsätta investera i fintech.

Tillsammans med Sven Hagströmers investeringsbolag Creades, som var tidig investerare i Klarna och Avanza som Sven Hagströmer grundade, står SEB för den största delen av finansieringsrundan på 85 Mkr. Övriga investerare i Tink är den holländska banken ABN AMRO och det danska riskkapitalbolaget Sunstone.

Läs även: Tink till Holland – samarbetar med storbank

På senare tid har flera storbanker vaknat upp till hotet från de nya fintechbolagen. Swedbank gick så sent som i februari ut med att man är öppen för både samarbeten och regelrätta förvärv av nya fintechbolag. Nordea har startat ett acceleratorprogram för fintechbolag för att komma närmare den nya tekniken.

Att SEB nu blir delägare i ekonomiappen Tink är en del av storbankens förändrade strategi.

”Det här är vad våra kunder vill ha idag. Våra kunder förväntar sig att vi ska erbjuda dem det bästa som finns på marknaden och då vill vi kunna göra det. Det är kanske ett lite obankmässigt sätt att göra det på men för oss är det strategiskt sett ett ganska viktigt steg”, säger Christoffer Malmer.

Läs även: SEB-vd:n under attack från finans-startups

Tink är enligt Christoffer Malmer bara den första av flera investeringar som SEB kommer att göra i fintechbolag framöver.


Christoffer Malmer, SEB. Foto: SEB.

”Vi har en venture capital-portfölj som vi har gjort den här investeringen med och de har ett mandat att fortsätta titta på investeringar inom fintech. För oss är det här ett nytt sätt att jobba och därför är det viktigt att komma igång med den här typen av investeringar där vi kan erbjuda den här funktionaliteten till våra kunder och även fortsätta växa tillsammans med fintechbolagen”, säger Christoffer Malmer.

Läs även: Stort reportage – så ska storbankerna möta startup-hotet

För Tink-grundarna Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg, som lanserade sin ekonomiapp 2013, kommer investeringen lägligt. Bolaget, som drogs med en förlust på 12 Mkr och en omsättning på ynka 350 000 kronor under 2014, har gått bättre under 2015 men går fortfarande med förlust, enligt vd:n Daniel Kjellén.

Han vill inte ge några siffror för fjolåret men ser en ljusning för 2016, då han tror att företaget kommer att gå från rött till svart på månadsbasis. 

Tink lanserades 2013. I dag har appen cirka 300 000 användare. Foto: Tink

”Det är lika mycket som kommer att investeras i produktutveckling som i expansion. Vi är redan i Holland genom vårt samarbete med ABN AMRO men de här 85 miljonerna ska definitivt ta oss vidare ut i Europa”, säger Daniel Kjellen.

Tink kommer inom de närmaste veckorna lansera en uppdaterad version med nya tjänster i appen.

”Med Tink 2.0 bygger vi något som man kan kalla en virtuell bank. Man kommer kunna föra över pengar, betala räkningar och allt annat man gör i sin vanliga bank. Det skapas väldigt mycket kundvärde när man kopplar det med vad Tink är bra på idag. Från att hjälpa kunden att förstå sin ekonomi kommer vi nu även kunna hjälpa kunden att agera på det”, säger Fredrik Hedberg.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera