Hoppa till innehållet

”Pugz hade två val: Att svika fansen eller börja gräva sin egen grav”

Kritiken mot Pugz är ännu ett exempel på det stålbad som väntar techbolag efter en succé på Kickstarter, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter och nyhetschef på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter och nyhetschef på Di Digital.Foto: Patrik Olsson

Det är inte lätt att vara ett startupbolag i hårdvarubranschen. Det märks inte minst i de senaste turerna kring det hajpade hörlursbolaget Pugz, som nu lyckats reta gallfeber på sina Kickstarter-backare.

Listan på svenska bolag som har lyckats få in startkapital via crowdfunding kan göras lång. Med snygga bilder och välskriven copy kan företag som Memoto (som senare blev till Narrative) eller Pugz (NTL) dra in miljonbelopp för att sätta hörlurar eller kameror i produktion.

Läs mer: Pugz blev Sveriges mest framgångsrika Kickstarter någonsin

Upplägget är förstås tilltalande: Kampanjen resulterar i en första kundkrets och eftersom man vänder sig till konsumenter och inte investerare tar man betalt för en produkt, inte andelar i det egna bolaget.

Om det bara vore så enkelt.

Det är svårt att avundas startupbolag i hårvarubranschen.

Dels medför Kickstarter-kampanjer att bolagen binder sig vid en prototyp som relativt snart efter att pengarna kommit in måste nå en särskild grupp kunder. Den kundkretsen kan dessutom ha en särskild smak som inte överensstämmer med marknaden i stort (läs mer om det i Viktor Ströms text från i somras).

Särskilt komplicerat blir det om man sviker denna ursprungliga grupp entusiaster.

Telenor har nu meddelat att man har börjat sälja Kickstarter-succén Pugz hörlurar i butik. Kunder utanför Sverige som betalade för de trådlösa lurarna via Kickstarter i fjol, men ännu inte har tagit emot dem, är rasande.

”Det är skamligt att strunta i sina backers och sälja ut till en stor spelare istället”, skriver en kund.

Visst kunde Pugz ha hedrat Kickstarter-användarna genom att vänta med butiksförsäljningen tills det att alla tidiga kunder hade fått sina trådlösa hörlurar. Men valet de stod inför kan inte ha varit enkelt.

Det fanns alltså två alternativ. Antingen kunde Pugz göra sina ursprungliga fans besvikna eller börja gräva sin egen grav genom att tacka nej till en stororder från Telenor. En order som förmodligen var av stor betydelse för bolagets framtid.

Stuck between a rock and a hard place, så att säga. Det är svårt att avundas startupbolag i hårdvarubranschen.

Läs mer: ”Narrative föll i Kickstarter-fällan”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera