I slutet av förra veckan noterades det tyska matleveransföretaget Delivery Hero på Frankfurtbörsen. I Sverige är Delivery Hero mest känt under varumärkena Online Pizza och Foodora.
Som helhet drivs Delivery Hero med förlust men den svenska marknaden är ett lysande undantag. 2016 omsatte Delivery Hero strax över 200 miljoner kronor i Sverige och Sverige lyfts i bolagets prospekt fram som en av få marknader där bolaget har ett positivt rörelseresultat.
Det första kvartalet i år fördubblade dessutom Delivery Hero sin omsättning i Sverige, från 40 till 80 miljoner kronor.
Läs mer: Finsk matapp lanseras i Stockholm
Finska Wolt, som laserades i Sverige så sent som i februari 2016, redovisar också vinst i Sverige. Enligt bolagets årsredovisning landade omsättningen på drygt 13 Mkr och resultatet efter skatt blev knappt 900 000 kronor. Men resultatet är inte vad det ser ut att vara.
"När man till exempel räknar in kostnader som förs över till Finland så var vi inte lönsamma i Sverige i fjol. Det är inte förvånande då det varit vårt första år i Sverige", säger Miki Kuusi, vd och medgrundare av Wolt.
Läs mer: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade"
Wolt (NTL) tog 2016 in 90 miljoner kronor i riskkapital från svenska EQT Ventures och har liksom övriga aktörer stora ekonomiska muskler för att växa även om resultatet skulle vika tillfälligt.
Uber Eats har inte kommunicerat några resultatsiffror i Sverige. Verksamheten startade i oktober i fjol och det vore naturligtvis mycket anmärkningsvärt om de redan skulle ha nått lönsamhet.
Däremot kunde Di Digital tidigare i veckan avslöja att Uber som helhet är lönsamt i Sverige. Justerat för befolkning har den svenska verksamheten bland de högsta marginalerna i Europa, enligt Di Digitals källor.
Facket och olika intresseorganisationer har vid flera tillfällen kritiserat matapparna för dåliga villkor och låga löner för de anställda cykelbuden.