När Spotify-grundaren Daniel Ek och Aviciis manager Ash Pournouri bjöd in till en hel veckas konferens i fjol var det för att visa världen hur fantastiskt det svenska tech- och musikundret är:
”Vi vill visa upp Sverige för resten av världen. Vi svenskar är dåliga på att framhäva oss själva, trots att vi har otroligt mycket att vara stolta över”, som Daniel Ek uttryckte det då.
Veckokonferensen Symposium hölls för första gången i april i fjol och arrangeras av Symposium AB, som ägs av Spotify och DSJ Media, vilket är namnet på Ash Pournouris bolag.
Läs även: Eric Schmidt: ”Snart får Europa en startup i Google-storlek
Den kändistäta konferensen bjöd in en mängd artister och gäster till anrika Grand Hotel i Stockholm. Förutom techprofiler som Niklas Zennström och Christina Stenbeck fanns även kändisar som prins Daniel, Abba-stjärnan Björn Ulvaeus, Zara Larsson och Wyclef Jean på scen.
Men det kostar att ligga på topp. Enligt Symposiums årsredovisning landade notan för fjolårets fest på dryga 10 miljoner kronor, varav 7 Mkr gick till mat och dryck.
En två dagars biljett till Symposium i fjol uppges ha kostat 24 000 kronor.
Exakt hur många som betalade för sitt inträde framgår ej av årsredovisningen, men bolagets intäkter landade på blygsamma 1,1 Mkr.
För att täcka kostnaderna har Symposiums ägare, Spotify och DSJ Media, skjutit till 9,2 Mkr till bolaget.
För årets Symposium, där bland andra Alphabets styrelseordförande Eric Schmidt och Marcus Wallenberg medverkade, har kostnaderna ännu inte redovisats.
Läs även: Exklusiv intervju med Spotifys vd Daniel Ek: ”Jag kommer inte sälja”