Hoppa till innehållet

"Samarbeten livsavgörande för Spotify"


Både Telia och Spotify blir starkare tillsammans. För Spotify kan utökade samarbeten vara ett viktigt drag när Apple Music snart slår ned på marknaden.

Foto: Joey Abrait

För två år sedan valdes Spotifygrundaren Martin Lorentzon in i Telia Soneras styrelse. Det verkar ha blivit början på en kärleksaffär mellan de två bolagen. Matchingen är enkel att se redan vid en första anblick:

  • Spotify behöver växa rejält för att nå stordriftsfördelar. Inte minst nu när Apple, med en krigskassa på smått ofattbara 1630 miljarder kronor, kastar sig in på marknaden. 
  • Telia Sonera dras med operatörsmarknadens stora utmaning: Priset på datatrafik pressas nedåt och allt mer pengar går istället till så kallade OTT-tjänster (over-the-top) som Facebook och Spotify. 

Läs mer: Telia köper in sig i Spotify

Telia ger Spotify en direkt kanal till hundratals miljoner mobilanvändare.

Tillsammans blir de båda starkare där de i dag är svaga. För Spotify är Teliaaffären ett rimligt svar på Apples lansering av Apple Music. Telia Sonera är, om än inte Apple-stort, så i alla fall ett stort bolag. Via sina intressebolag är Telia Sonera en av de största mobiloperatörerna i Norden och Baltikum men också i Ryssland och Turkiet. Daniel Ek gav själv en vink om vad som skulle hända i en DN-intervju häromveckan:

“Vi vill nå ut med vår plattform. Det enda fallet där vi skulle vara intresserad av att sälja företaget är om någon skulle erbjuda möjligheten till en större plattform”.  

Telia och Spotify samarbetar redan sedan fem år tillbaka. En trolig följd av affären är att Telia och Spotify i ännu högre utsträckning än kommer att sälja sina tjänster i paketlösningar. Telia ger Spotify en direkt kanal till hundratals miljoner mobilanvändare. Det kan användas av Spotify för att höja tillväxten av betalande, eller i alla fall via Teliaabonnemang betalande, användare avsevärt. Den typen av samarbeten kan vara ett livsavgörande drag för Spotify. Men trots det är det svårt att se att det skulle räcka för att behålla förstaplatsen på marknaden när Apple Music snart rullas ut. 

Det är lätt att konstatera att Telias varumärke vinner betydligt mer på att förknippas med Spotifys än vice versa.

Läs mer: Apples storlek kan krossa Spotify

Telia då? Till att börja med är det lätt att konstatera att Telias varumärke vinner betydligt mer på att förknippas med Spotifys än vice versa. Genom att baka in Spotifykonton i sina abonnemang får Telia också ett viktigt vapen för att värva nya kunder utan att ge sig in i priskrig med konkurrenterna. Telias vd Johan Dennelind har sedan han tog över för två år sedan satsat på närmarknaderna som Norge, Danmark och Sverige. Med Spotify i portföljen får Telia en starkare ställning i Norden där musiktjänsten har extremt många användare. 

En lite lustig konsekvens av affären är att en halv miljon svenskar, via sina Teliaaktier, nu blivit indirekta delägare i Spotify. Liksom svenska staten som nu (med lite god vilja) kan lista ett av internetindustrins hetaste bolag bredvid SJ och Systembolaget.  

Läs mer: Poddar och video i "nya" Spotify

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera