Hoppa till innehållet

SEB tar in robot på kundtjänsten

Roboten Amelia har redan hjälpt både myndigheter och företag att styra upp sin interna support. Nu tar hon klivet in på SEB:s kundtjänst. Men banken försäkrar att även människorna blir kvar. 

AI-roboten Amelia är ny medarbetare på banken SEB:s kundtjänst.
AI-roboten Amelia är ny medarbetare på banken SEB:s kundtjänst.Foto: TT/ IPsoft

Amelia är i 30-årsåldern med blont kortklippt hår och blå ögon. Hon har kontorsriktig klädsel med svart kavaj, ljus skjorta och hon sägs vara både nyfiken och språkbegåvad. Men hon är också helt artificiell.

Det amerikanska företaget IPsoft har under tio år arbetat på att ta fram en robot som med hjälp av artificiell intelligens kan förstå tal och svara på frågor. Få svenska företag har velat gå ut publikt med att Amelia finns i deras arbetslag men nu har SEB klivit fram som första svenska bank. 

Efter att ha testat Amelia på bankens interna it-support, har SEB nu tagit beslutet att introducera henne på sin kundtjänst till årsskiftet.

Från och med årsskiftet kommer vissa kunder som kontaktar banken att få hjälp av roboten istället för av en människa. Bankens presschef Anna Helsén betonar dock att det inte betyder att den mänskliga kundtjänsten försvinner.

”Vi ser en stor fördel med att kunna kombinera digital och mänsklig arbetskraft. Mycket av det handlar om att förbättra upplevelsen för våra kunder”, säger Mikael Andersson på SEB.

De svenska storbankerna har tidigare kritiserats för att inte förnya sig själva i takt med den finansiella teknikens utveckling. SEB har det senaste halvåret kontrat både med att investera i startupbolaget Tink men även i det danska blockkedjebolaget Coinify

Läs även: Patentbråk hotar storbankernas blockchain-satsning

Nu blir SEB IPsofts första kund där Amelia kommer att prata svenska till bankens kunder. Men efter att man har använt Apples Siri och ett flertal automatiserade receptionister, som inte förstår vad man vill, är det svårt att tro att Amelia inte kommer att stöta på problem när hon ska hjälpa kunderna.

Vi är väldigt tidiga i den här resan och vi har för avsikt att göra det här i olika steg.

Mikael Andersson påpekar också att hon har en lång resa framför sig. 

”Vi är väldigt tidiga i den här resan och vi har för avsikt att göra det här i olika steg. Vi kommer att börja med en alpha-version av Amelia där vi kommer att göra det väldigt tydligt att vi är i en process att utveckla vår framtida kundtjänst. Det är ändå så att man behöver optimera hur Amelia tar en dialog.”

Fördelen med en robot på kundtjänsten är att SEB kommer kunna erbjuda dygnet-runt-support och frigöra tid för övrig kundsupport och därmed förbättra kundernas upplevelse, enligt banken. 

”Man kommer inte heller behöva vänta i kö för att få hjälp”, säger Mikael Andersson.

Att träna upp Amelia är en framtida roll för människor.

Amelia kommer allt eftersom att lära sig mer och mer från de mentorer som är satta på jobbet att lära henne, enligt IPSoft.

”Det är viktigt att poängtera att Amelia är ingenting utan människor i ett första läge. Att träna upp Amelia är en framtida roll för människor”, säger Mikael Andersson.

Läs även: Fyra nya robotfirmor startar i Sverige

Om Amelia i framtiden kommer att leda till besparingar på SEB:s kundtjänst är oklart. Men att Amelia och hennes likar kommer att ta över mer och mer av kundtjänsten är inte en osannolik framtidsvision, enligt IPsofts Europachef Johan Toll. 

”Jag ser teknologier som Amelia som en otrolig möjlighet som en digital arbetskraft. Det kan mer eller mindre revolutionera sättet som vi möter våra kunder i dag”, säger Johan Toll. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera