Hoppa till innehållet

Skogsbolagen lämnar sin trygga värld och går på startupjakt

Samtidigt och oberoende av varandra satsar SCA och Stora Enso på att digitalisera skogsindustrin. Skogen står redan för drygt 10 procent av svensk export, men med en injektion från den vitala svenska startupscenen vill skogsbjässarna fortsätta vara relevanta även om 10 år.

Stora Enso har ett innovationscenter i Stockholm.
Stora Enso har ett innovationscenter i Stockholm.

”Det här blir en upplevelse för Stora Enso. Det är lätt att man först tycker att det är otäckt. Men en del i förändringsarbetet är att vänja sig, för de här bolagen kan bli våra framtida konkurrenter”, säger Karl-Henrik Sundström, vd på Stora Enso som med företagsacceleratorn Digital Solutions bjuder in startupbolag för att driva på bolagets digitalisering

Även skog- och hygienbolaget SCA deltar i ett program där små entreprenörsdrivna bolag kan testa idéer inom skogsnäringen och växla upp dem om de visar sig bärkraftiga.

Läs mer: Därför vill storbolagen ha en egen startup

Det innebär att en bransch som kanske inte gjort sig känd för att ligga i framkant inom digitaliseringen flyttar fram sina positioner. 

Bolagens intresse gör att en stor och viktig del av svensk ekonomi sätts under ett digitalt förändringstryck. Skogsvaror såsom massa, virke och drivmedel stod nämligen förra året för 10,5 procent av värdet på den svenska exporten enligt SCB.

För bolagen vore mycket vunnet om de dels kunde förädla själva råvaran, genom att exempelvis utveckla nya produkter baserade på trä, och dels genom att med digitala metoder effektivisera skogsbruket och fabrikerna.

Läs även: H&M om tech-innehaven: ”Bolagen ska inte integreras hela vägen”

Karl-Henrik Sundström berättar att Stora Ensos initiativ är en del av bolagets målsättning att förändra sig från ett traditionellt massa- och pappersföretag till att bli ledande inom förnybara material. För ändamålet söks innovativa framtidsbolag som ägnar sig åt bland annat artificiell intelligens, virtual reality, robotik och sakernas internet.

Foto:
Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström. 

Stora Ensos vd hoppas att acceleratorprogrammet ska signalera till studenter och personer i branschen att skogsföretagen är intresserade av ny kunskap och villiga att bredda sin talangpool.

”Om tio år kommer saker se lite annorlunda och det är bra om man börjar det jobbet redan idag.

I augusti ska sex utvalda startupbolag ta plats i Stora Ensos program där de erbjuds såddfinansiering, tillgång till mentorprogram och möjligheter att använda skogsbolagets labb och logistikfunktioner.

Karl-Henrik Sundström tror att det ska mynna ut i positiva effekter både för bolagen som bjuds in och för Stora Enso.

”Vi får ny kunskap, driver på digitaliserings- och innovationsprocessen och snabbare beslutsvägar. Högre chefer från oss får lämna den trygga världen i skogsindustrin och sätta sig tillsammans med en startup”, säger han.

Det ska ge nya perspektiv för den svensk-finska skogsindustrikoncernen.

”Det är klart att det är nyttigt om man historiskt har gjort nästan allt internt och plötsligt får in samarbetspartners som ifrågasätter gamla sanningar.”

Startupbolagen å sin sida får en chans att knyta kontakter och testa sina idéer.

”Vi ger dem möjligheten att bli kund eller partner och att komma i kontakt med andra skogsföretag. Dessutom får de prova sina idéer i en riktig verksamhet.”

SCA:s Forest Business Accelerator innebär att startupbolag inom bland annat AI och VR får tillgång till specialister, plattformar, nätverk och samarbetsmöjligheter med SCA.

Foto:
Ole Terlend på SCA.

Ole Terland, som är ansvarig för strategisk utveckling på SCA, berättar att det ibland dyker upp idéer internt inom bolaget som passar bättre utanför de egna ramarna. Därför, och för att locka studenter till skogsindustrin, har de valt att satsa på en accelerator. 

Läs även: Telia letar techbolag – startar ny investeringsarm

Där kan universitetsstuderande eller entreprenörer driva idéerna vidare för att i ett senare skede kanske samarbeta med SCA för att gynna bolaget på det sättet, menar han.

”Det kan handla om att affärsidén ligger utanför SCA:s strategi. Ibland är storbolag inte den rätta företagsformen. De kan vara lite för byråkratiska och långsamma.”

SCA stöder acceleratorprogrammet med personalresurser och med pengar.

”Risken är att någon annan blir rikare än vi, men vi bjuder på det. Vi är ödmjuka inför faktumet att det finns kreativare miljöer än vår egen.”

Foto:

Både Ole Terland på SCA och Karl-Henrik Sundström på Stora Enso menar att digitaliseringen av skogsindustrins processer redan har kommit längre i Sverige än i många andra länder.

Norden ligger i världstopp och troligen före USA och Kanada som har stora skogsindustrier, hävdar Ole Terland.

”De har mjölkat sina företag och har inte samma underhållsfilosofi som i Norden där vi investerar mer. Men man ska ha stor respekt för vad som händer i Kina. Där byggs mycket nytt, och ofta med den senaste teknologin, men de ligger inte före oss i spetsen.”

Enligt honom har SCA satsat digitalt i många år.

”Till exempel reglerar vi lufttrycket i däcken digitalt på timmerlastbilar beroende på vägunderlaget och baserat på meteorologisk information”, säger han.

Karl-Henrik Sundström berättar att medan de anställda på 60-talet gick med motorsågar i skogen jobbar de idag med mobilt uppkopplade maskiner och timmerbilar med optisk läsning. Han lyfter även fram automatiseringen som ett område där skogsbolagen har kommit långt.

Men båda skogsbolagscheferna är överens om att det finns mycket kvar att göra.

”Det är mycket mer avancerat att styra en pappersmaskin än en jumbojet. Det kräver stor precision. Branschen är långt framme i processtyrning men inte i exempelvis affärsrelationer och logistik. Där gäller det att fånga in vad som görs smart i andra branscher”, säger Ole Terland.


 Fakta om skogsindustrin i Sverige:

  • Exportvärde 2016: 125 miljarder kronor. Tredje största exportören i världen av skogsvaror.
    Anställda: 70 000 inom skogsnäringen. Därutöver 30 000 enskilda företagare inom skogsnäringen.
    Källa: Branschorganisationen Skogsindustrierna.

När Karl-Henrik Sundström blickar framåt ser han hur en del tekniska landvinningar skulle kunna komma till nytta ute i skogen framöver.

Augmented reality, en teknik där datorgrafik överlagras på verkligheten, skulle exempelvis kunna användas för att låta specialister guida anställda i maskinerna.

Just nu testar Stora Enso en lösning för att digitalisera mätning och värdering av skog.

”Ett finskt mjukvaruföretag (Trestima – reds. anm.) har utvecklat en molnlösning för att fotografera skog. Över tid kommer det inte behövas vedhandlare utan alla skogsägare kommer ha en app i sin ficka.”

Även när det gäller att hitta nya applikationer på skogens råvaror finns mycket kvar att göra.

”Teoretiskt sett är allt som görs på fossilbaserade material möjligt att göra med träråvaror imorgon. Det är därför vi vill få en ökad innovationskraft”, säger Karl-Henrik Sundström.


 Fakta om Stora Enso

  • Börsvärde: 90 miljarder kronor
  • Anställda (2016): 25 000.

 Fakta om SCA:

  • Börsvärde: 210 miljarder kronor
  • Anställda (2016): 46 000

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera