Hoppa till innehållet

Soundcloud till salu – ägarna vill ha 1 miljard dollar

Den svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud är till salu, uppger nyhetsbyrån Bloomberg. Grundarna sägs vilja ha 1 miljard dollar, motsvarande drygt 8,6 miljarder kronor, för bolaget. 

Soundclouds grundare Eric Wahlforss och Alexander Ljung i Berlin
Soundclouds grundare Eric Wahlforss och Alexander Ljung i BerlinFoto: TT / Diane Bondareff

Musiktjänsten Soundcloud (NTL) grundades år 2006 i Stockholm men drivs sedan flera år från Berlin. Grundarna Alexander Ljung och Eric Wahlforss har tillsammans byggt upp en av världens största musiktjänster, som dock har mer gemensamt med exempelvis Youtube än med prenumerationstjänster som Spotify och Apple Music.

Di Digital har i flera artiklar uppmärksammat bolaget, som för bara ett år sedan såg ut att vara nära ruinens brant.  Det trots över 125 miljoner användare världen över och ett enormt bibliotek av musik för dem att ta del av.

Sedan dess har bolaget fått till avtal med flera skivbolag och lanserat prenumerationstjänsten Soundcloud Go, en direkt konkurrent till betaltjänster som Spotify. Så sent som i mitten av juni tog bolaget in 800 Mkr i ny finansiering och fick då Twitters riskkapitalbolag som delägare.

Men nu är bolaget till salu, uppger nyhetsbyrån Bloomberg. Soundclouds ägare sägs vara på jakt efter en köpare som är beredd att betala 1 miljard dollar för bolaget, motsvarande drygt 8,6 miljarder kronor. I den senaste finansieringsrundan värderades Soundcloud till drygt 6 miljarder kronor, enligt Bloomberg. 

Processen uppges dock vara i ett tidigt skede, och än finns ingen köpare på kroken, enligt Bloomberg.

Foto:

Soundcloud har sedan starten tagit in över 2,1 miljarder kronor i riskkapital. Grafik och data från nordictechlist.com.

Det har länge spekulerats i att det sociala nätverket Twitter, som just nu tampas med stillastående användarsiffror och en fallande börskurs, har övervägt ett uppköpsbud på Soundcloud.   

I februari i år kunde Di Digital avslöja att Soundcloud tagit ett jättelån på totalt 650 Mkr för att hålla verksamheten vid liv. Sedan dess, i och med finansieringsrundan där bland andra Twitter deltog, tycks dock bolagets finansiella situation ha förbättrats. 

Foto:

Räknat i antal låtar är Soundcloud den överlägset största musiktjänsten på marknaden (statistiken är från maj 2016 och siffrorna kan ha ändrats sen dess).

När Di Digital intervjuade Soundclouds grundare Eric Wahlforss i våras talade han om bolagets nya avtal med skivbolagen som ett stort genombrott. Han pekade även ut prenumerationstjänsten Soundcloud Go som en avgörande satsning för bolagets framtid.

”Det har varit ett jäkla jobb att få ombord alla från majorbolag till indiebolag”, sa Eric Wahlforss. ”Alla de stora skivbolagens grenar har ganska mycket inflytande och olika åsikter om hur världen borde se ut.”

Soundclouds senaste offentliga årsredovisning är från 2014. Då omsatte bolaget motsvarande drygt 165 Mkr, med en förlust på motsvarande 372 Mkr. 

Läs även: Exklusiv intervju – Soundclouds grundare talar ut

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera