Hoppa till innehållet

Startup-svenskarnas brexit-hot: Vi kan lämna London

London lockar flest startupinvesteringar i Europa – och en massa svenska grundare. Men brexit kan ställa till det. ”Vi får se om vi kan behålla huvudkontoret här”, säger Subrata Dev, grundare av Fidel.

Fintech-bolaget Fidel drivs av Andre Elias, Sina Saidinayer, Goncalo Neves och Subrata Dev.
Fintech-bolaget Fidel drivs av Andre Elias, Sina Saidinayer, Goncalo Neves och Subrata Dev.Foto: Mimi Billing

London är Europas högst rankade stad när det gäller investeringar i startupbolag. Staden är kanske mest känd för sin fintech-scen, som även attraherat ett stort antal svenska entreprenörer. Men Storbritanniens beslut att lämna EU kan ha negativa effekter på techscenen.

Brexit känns som ett steg i fel riktning.

För Subrata Dev, grundaren av Fidel, vars produkt kan jämföras med ett digitalt klubbkortssystem, ser brexit som en käpp i hjulet.

”För oss är det verkligen inte idealiskt. På ett större plan så skulle vi gärna se en gemensam marknad i hela Europa med så få nationella gränser som möjligt. Det har varit en stor satsning inom EU för det. Brexit känns som ett steg i fel riktning”, säger Subrata Dev.

Läs även: Tio heta bubblare inom fintech

Den brittiska reträtten kan innebära att landet efter 2018 inte längre är del av EU-finansierade initiativ som Horizon 2020, som erbjuder kapital och teknisk utveckling till startupbolag. I så fall kan Fidel, som delvis riktar sig mot EU-marknader, behöve flytta sitt huvudkontor.

”Vi får se om det är ekonomiskt försvarbart att behålla huvudkontoret i London när vi expanderar i Europa”, fortsätter han.

Samtidigt vittnar Subrata Dev om att förändringarna på kort sikt inte kommer att påverka verksamheten, i och med att det kommer att dröja uppemot två år innan Storbritannien lämnar unionen.

Di Digital har tidigare rapporterat om svenskgrundade Divido, en digital avbetalningstjänst som också har sitt huvudkontor i London. Christer Holloman, en av Dividos grundare, är inte orolig för Brexit på kort sikt utan det är ”business as usual”.

”Vi tror inte heller att det kommer att bli ett problem för oss på längre sikt. Som svenskar utomlands har vi tänkt internationellt från dag ett. Vår plattform är redan flerspråkig och klar för att lokalanpassas allt eftersom vi lägger till fler länder. Vi öppnar vårt nästa kontor i ett till EU-land redan nästa år, vilket säkrar vår tillgång till den inre marknaden”, säger Christer Holloman.

Foto: Mimi Billing
Grundarna av Londonbaserade Divido: Christer Holloman och Fredrik Borgquist.

De svenska fintechbolagen Trustly (NTL) och Billhop (NTL) har expanderat till Storbritannien. Även de följer utvecklingen kring EU-utträdet men tror inte nödvändigtvis att det kommer att påverka deras verksamheter i landet den närmaste tiden.

”Därefter kommer det till viss del bero på de bilaterala avtal som Storbritannien ingår med EU alternativt med Sverige. Men vår bedömning är att vi även då kommer att ha fortsatt goda möjligheter till att fortsätta vår verksamhet där”, säger Roozbeh Charli, operativ chef på Billhop.


Läs även: Billhop tar in 18 miljoner – siktar på storföretag

Foto:
Betalbolaget Billhop tar in 18 miljoner kronor i nytt kapital. Samtidigt lanserar de en lösning som ska få även storföretag att betala fakturor med kreditkort istället för att sälja dem till factoringbolag.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera