Hoppa till innehållet

Teknikchefen kliver in – Narrative räddas från konkurs

Det hajpade startupbolaget Narrative räddas från konkurs. Flera medarbetare, däribland medgrundaren och tidigare teknikchefen Björn Wesén, har gått samman och köpt alla tillgångar i det ekonomiskt sargade bolaget.

Narratives grundare och vd Martin Källström bekräftar att bolagets tillgångar sålts. Konkurshotet är därmed avstyrt för nu.
Narratives grundare och vd Martin Källström bekräftar att bolagets tillgångar sålts. Konkurshotet är därmed avstyrt för nu.Foto: Katja Annola

Startupbolaget Narrative (NTL) har allt sedan sommaren varit i svåra ekonomiska trångmål. Efter att först ha genomgått en misslyckad rekonstruktion ställde bolaget in sina betalningar i slutet av september och ansökte om konkurs.

Nu, drygt en månad senare, har Narrative räddats. Det kommunicerade bolaget till sina användare i en Facebook-grupp under söndagen:

”Efter mycket arbete och förhandlingar har alla tillgångar i Narrative, digitala som fysiska, förvärvats av en grupp av medarbetare från det förra bolaget.”

Läs mer: Narrative-grundaren: Här är problemen med Kickstarter

Narrative utvecklar den självgående minikameran "Clip", som fångar händelser från användarnas liv i realtid. Affärsidéen har blivit rejält omskriven och bolaget har tidigare plockat in omkring 90 miljoner kronor i riskkapital från både svenska och utländska investerare. 

Medgrundaren Martin Källström (NTL) var fram till konkursen vd för bolaget. Han bekräftar att en grupp bestående av gamla medarbetare nu gått samman för att rädda Narrative.

”Tillgångarna i bolaget är sålda”, säger Martin Källström till Di Digital.

Om han själv ingår i denna grupp, eller om han kommer fortsätta sin roll som vd, kan han i dagsläget inte svara på.

”Det är inte alls bestämt vilka som kommer vara med eller inte”, säger Martin Källström.

Det är Narratives tidigare teknikchef Björn Wesén som leder gruppen av nya ägare. Enligt honom består köparna av en "mindre grupp medarbetare" som varit kvar i bolaget under det senaste halvåret. Men exakt vilka det handlar om vill han inte gå in på.

”Det här har gått snabbt och vi för fortfarande diskussioner grundarteamet sinsemellan. Vi är alla goda vänner, men av olika skäl kan någon tycka att det är bra läge att kliva av”, säger Björn Wesén till Di Digital.

Köpet innebär att samtliga digitala och fysiska tillgångar från Narrative nu kommer föras över till ett helt nytt bolag. Alla gamla skulder och fordringar – bland annat den största på 17 miljoner kronor, till en bank i Sillicon Valley – stannar i konkursboet, enligt Björn Wesén.

Hur mycket köpeskillingen landade på vill han inte kommentera.

”Vi finanseriar det här från våra egna fickor. Vårt största fokus nu är att hålla tjänsten levande, genom att börja ta ut en prenumerationsavgift från användarna. Det är viktigt att börja få ut lönsamhet i de olika delarna av verksamheten”.

Läs mer: ”Narrative föll i Kickstarter-fällan”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera