Hoppa till innehållet

Nyheten om Natural Cycles oönskade graviditeter spreds som löpeld

1,5 miljarder människor påstås ha nåtts av nyheten att Natural Cycles har orsakat oönskade graviditeter bland sina användare. ”Jag är förvånad över att det blev så mycket press kring att det faktiskt förekommer oönskade gravideter”, säger Elina Berglund till Veckans Affärer.

Raoul Scherwitzl och Elina Berglund är grundare av preventivmedelsappen Natural Cycles.
Raoul Scherwitzl och Elina Berglund är grundare av preventivmedelsappen Natural Cycles.Foto: Jesper Frisk

Natural Cycles är det första appbolag som har lyckats certifiera sin lösning som preventivmedel. Tillsammans med en app och en termometer ska kvinnor som använder Natural Cycles på rätt sätt kunna skydda sig mot att bli gravida, i alla fall de allra flesta, enligt bolaget.

Men den 11 januari spreds nyheten om att Natural Cycles hade anmälts till Läkemedelsverket för att orsaka oönskade graviditeter.

Det var Södersjukhuset i Stockholm som anmälde Natural Cycles efter att 37 av 668 abortsökande kvinnor, omkring 5,5 procent, hade blivit gravida efter att ha använt Natural Cycles. 

Läs även: Södersjukhuset anmäler Natural Cycles för oönskade graviditeter 

Nu uppger bolaget att 1,5 miljarder personer nåddes av den negativa pressen.

”Genom tjänsten Meltwater har vi sett att den nyheten nått 1,5 miljarder människor till dags dato. Jag är förvånad över att det blev så mycket press kring att det faktiskt förekommer oönskade graviditeter”, säger medgrundaren Elina Berglund till Veckans Affärer.  

Elina Berglund har tidigare sagt att det inte finns något preventivmedel som är 100 procent effektivt och att i bolagets tester har deras preventivmedel en felfrekvens på 6,8. 

Däremot verkar inte nyheten om aborterna ha minskat antalet användare, enligt Elina Berglund.

”Vad som är positivt är att våra användare inte verkar skrämmas av den här typen av artiklar och vi har fått många nya användare”, säger hon.

Läs även: Löwengrip om Natural Cycles: ”Jag hoppas kvinnor inte skräms upp” 

Återkopplingen vad gäller anmälningarna till Läkemedelsverket förväntar hon sig inte förrän tidigast om några veckor. Däremot säger hon till Veckans Affärer att hon inte orolig för att Natural Cycles kommer att förbjudas som preventivmedel. 

”Jag ser det inte som någon hög risk. Antalet har inte avvikit från det vi har fått godkänt för och vi har inte heller marknadsfört appen på ett sätt som avviker. Vi litar på att de gör ett proffsigt jobb på Läkemedelsverket så därför tror jag inte att det kommer att leda till någon sådan åtgärd”, säger hon till Veckans Affärer.

Läs även: Natural Cycles fyller på kassan med en kvarts miljard 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera