Hoppa till innehållet

Amazon har öppnat i Sverige – prestigetjänsterna saknas

Amazon har slagit upp portarna till sin svenska sajt, utan direkt pompa och ståt. Men priserna framstår inte lokalanpassade – och medlemsprogrammet ”Prime”, ”Amazon Music” och ”Echo” saknas.

Amazon.se har öppnat, men det saknas en del kända tjänster från den amerikanska jätten.
Amazon.se har öppnat, men det saknas en del kända tjänster från den amerikanska jätten.

Globen, Stadshuset och Turning torso är några av byggnaderna i den grafik som hälsar svenska kunder välkommen till Amazon.se.

Detta på dagen en vecka efter att Di Digital rapporterat att det kunde vara så lite som en till två veckor kvar till öppning av den amerikanska e-handelsjättens svenska filial.

Direkt vid öppning framstod mycket på Amazon.se fortfarande direkt översatt från andra valutor. Som ”Dagens highlight” presenterades till exempel ett schampo för mellan 18,68 kronor och 23,18 kronor. Bara några timmar efter öppning hade Amazon korrigerat priserna till jämna kronor.

Vi kommer att arbeta hårt för att vinna svenska konsumenters förtroende

Fri frakt får svenska kunder när de handlar för mer än 229 kronor, men de kommer inte att kunna köpa medlemskapet Prime, USA:s största medlemstjänst, som bland annat garanterar fri frakt på det mesta som säljs i den amerikanska butiken.

Till skillnad från den brittiska och tyska förlagan marknadsförs heller inte Amazon Music eller röst-assistenen och hemhögtalaren Amazon Echo.

”Vi kommer att arbeta hårt för att vinna svenska konsumenters förtroende genom att bygga vidare på produktutbudet, hålla låga priser och erbjuda en bekväm shoppingupplevelse de kan lita på”, säger Alex Ootes, chef för europeisk expansion på Amazon, i ett pressmeddelande.

Han poängterar att svenska kunder nu får tillgång till 150 miljoner produkter, varav ”tiotusentals” från svenska handlare.

En av diskussionerna inför lanseringen har varit vilka svenska företag som ska ansluta sig till Amazon

Enligt e-handelsjätten handlar det bland annat om Electrolux, Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, BRIO, Bonnierförlagen och Ifö.

”Små och mellanstora företag som säljer i Amazons butiker skapade enligt uppskattningar 1,6 miljoner jobb världen över och vår förhoppning är vi får se svenska företag frodas på samma sätt”, säger Alex Ootes vidare.

Läs mer: Svenske 18-åringen tar in 25 miljoner från EQT och Northzone – för att utmana Amazon

Det var i början av augusti i år som Amazon, efter åratal av spekulationer, bekräftade att företaget har ”påbörjat” lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. Men i övrigt har informationen varit knapphändig. Fram till i dag har den som surfat in på amazon.se styrts om till den tyska sajten.

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera