Hoppa till innehållet

Amazon ökar närvaron i Sverige – etablerar ny filial

Amazon har i september etablerat en ny svensk filial. Det handlar om den amerikanska e-handelsjättens företagsplattform Amazon Business, som finns i åtta länder och årligen omsätter 90 miljarder kronor.

Amazons vd och grundare Jeff Bezos.
Amazons vd och grundare Jeff Bezos.Foto: Ted S. Warren

Mycket pekar på att Amazon snart lanserar sin e-handelsplattform för konsumenter i Sverige.

Flera experter som Di Digital talat med har nämner shoppinghögtiden "Black Friday" den 23 november som ett potentiellt lanseringsdatum, å andra sidan menar andra att Amazons Sverigeplaner är försenade till nästa år.

Nu står det klart att Amazon har etablerat en ny filial i Sverige. Det handlar om koncernbolaget Amazon Business EU med säte i Luxemburg, enligt dokument som Di Digital tagit del av.

Den svenska filialen registrerades den 13 september i år. Bolaget driver den europeiska delen av e-handelsjättens växande plattform för företagsförsäljning, B2B, Amazon Business.

”Företagets ändamål är att köpa in produkter av alla slag från Amazon-bolag och tredjepartsförsäljare, för att sälja och distribuera dessa till företagskunder på alla hemsidor som tillhör Amazon-gruppen”, står att läsa i bolagshandlingar från Luxemburg.

Läs mer: Kartläggning: Så laddar svenska handlare inför Amazons intåg 

Amazon Business skiljer sig från e-handelsjätten konsumentplattform. Här kan tillverkare och distributörer sälja och marknadsföra sina produkter direkt till andra företag. I USA betjänar plattformen ungefär hälften av de 100 största privata och börsnoterade företagen.

Tjänsten lanserades 2015 och finns just nu i åtta länder, något färre än dess motsvarighet för konsumenter: USA, Italien, Spanien, Tyskland, Storbritannien, Indien och Japan. Amazon Business omsättning passerade nyligen tio miljarder dollar, motsvarande 90 miljarder kronor, i årstakt. 

Läs mer: Amazon startar svenskt betalbolag 

Svenska bolag kan än så länge inte koppla upp sig som säljare på plattformen – det gäller enbart för de åtta länder där tjänsten finns. Däremot kan de köpa produkter genom Amazon Business.

Filialen kan därmed ha satts upp för att e-handelsjätten enklare ska kunna betala moms i Sverige på transaktioner som sker genom Amazon Business.

Di Digital har sökt Amazon för en kommentar.

Den stora delen av de europeiska intäkterna från Amazons mycket populära handelsplattform för konsumenter bokförs däremot i ett annat koncernbolag, Amazon EU Sarl. 

Detta bolag har haft en svensk filial sedan 2006 som de använder för att betala in moms på den försäljning som sker inom EU till Sverige – från till exempel Amazons tyska och brittiska sajter till svenska konsumenter.

Under 2018 har Amazon EU Sarl i genomsnitt betalat moms på 2,5 miljoner kronor i månaden i Sverige, enligt Skatteverket.

Läs mer: Kjell & Company följer Clas Ohlson – sneglar på Amazon 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera