Mycket pekar på att Amazon snart lanserar sin e-handelsplattform för konsumenter i Sverige.
Flera experter som Di Digital talat med har nämner shoppinghögtiden "Black Friday" den 23 november som ett potentiellt lanseringsdatum, å andra sidan menar andra att Amazons Sverigeplaner är försenade till nästa år.
Nu står det klart att Amazon har etablerat en ny filial i Sverige. Det handlar om koncernbolaget Amazon Business EU med säte i Luxemburg, enligt dokument som Di Digital tagit del av.
Den svenska filialen registrerades den 13 september i år. Bolaget driver den europeiska delen av e-handelsjättens växande plattform för företagsförsäljning, B2B, Amazon Business.
”Företagets ändamål är att köpa in produkter av alla slag från Amazon-bolag och tredjepartsförsäljare, för att sälja och distribuera dessa till företagskunder på alla hemsidor som tillhör Amazon-gruppen”, står att läsa i bolagshandlingar från Luxemburg.
Läs mer: Kartläggning: Så laddar svenska handlare inför Amazons intåg
Amazon Business skiljer sig från e-handelsjätten konsumentplattform. Här kan tillverkare och distributörer sälja och marknadsföra sina produkter direkt till andra företag. I USA betjänar plattformen ungefär hälften av de 100 största privata och börsnoterade företagen.
Tjänsten lanserades 2015 och finns just nu i åtta länder, något färre än dess motsvarighet för konsumenter: USA, Italien, Spanien, Tyskland, Storbritannien, Indien och Japan. Amazon Business omsättning passerade nyligen tio miljarder dollar, motsvarande 90 miljarder kronor, i årstakt.
Läs mer: Amazon startar svenskt betalbolag
Svenska bolag kan än så länge inte koppla upp sig som säljare på plattformen – det gäller enbart för de åtta länder där tjänsten finns. Däremot kan de köpa produkter genom Amazon Business.
Filialen kan därmed ha satts upp för att e-handelsjätten enklare ska kunna betala moms i Sverige på transaktioner som sker genom Amazon Business.
Di Digital har sökt Amazon för en kommentar.
Den stora delen av de europeiska intäkterna från Amazons mycket populära handelsplattform för konsumenter bokförs däremot i ett annat koncernbolag, Amazon EU Sarl.
Detta bolag har haft en svensk filial sedan 2006 som de använder för att betala in moms på den försäljning som sker inom EU till Sverige – från till exempel Amazons tyska och brittiska sajter till svenska konsumenter.
Under 2018 har Amazon EU Sarl i genomsnitt betalat moms på 2,5 miljoner kronor i månaden i Sverige, enligt Skatteverket.
Läs mer: Kjell & Company följer Clas Ohlson – sneglar på Amazon