Stockholmsbaserade musikbolaget Amuse växer så det knakar. Startåren 2015 och 2016 innebar en omsättning på blygsamma 158 000 kronor, förra året omsatte bolaget drygt 3,4 miljoner kronor enligt bolagets årsredovisning, som Di Digital tagit del av.
Bolaget hjälper artister med gratis distribution till större musikströmningstjänster som Spotify och Apple Music.
Genom verktyg som bolaget utvecklar kan artister se statistik för nedladdningar och strömningar för den egna musiken på plattformarna.
Läs mer: Så ska datan göra Amuse till framtidens skivbolag
Den datan använder sedan bolaget för att spåra upp vilka artister som strömmas mycket och signa de lovande artisterna. Det är också på skivbolagsverksamheten som bolaget fokuserat sedan lanseringen av plattformen i mars förra året.
Läs mer: Miljonregn över Amuse – spårar nya musikstjärnor via streamingdata
”Fokus har legat på att finslipa metoden för att hitta nya artister. Det mest framgångsrika caset var Adel som kom direkt ur vår teknik. Han har 20 miljoner strömningar på Spotify. Det bevisar Amuse-tesen”, säger bolagets vd och medgrundare Diego Farias.
Under 2018 har bolaget fortsatt att skriva kontrakt med flera artister i Storbritannien, USA och Puerto Rico.
I maj fick man in en ny investering på 135 Mkr från Lakestar och Raine Ventures, den senare med partners som tidigare jobbat med bland andra Spotify. Det är pengar som ska användas till att ta sig an de nya marknaderna där man skrivit kontrakt med nya artister under året.
Läs mer: Spotify-ägare går in i mobila skivbolaget Amuse
”Musikbranschen genomgår en stor förändring och det är tredje året i rad som musikbranschen ökar. Det är många som letar nästa artist och det investeras mycket i musikindustrin”, säger Diego Farias och fortsätter:
”Hela bolagets fokus är att utöka bolagets internationella position. Vi har bland annat öppnat vårt första kontor i Los Angeles i USA. Det är en viktig marknad för oss.”
Bolaget växer så det knakar. När Amuse stängde året 2017 var man 9 personer på företaget, nu är man uppåt 50 anställda enligt Diego Farias. Men i takt med att man växer och ökar omsättningen så ökar också kostnaderna. Förlusten efter finansiella poster landade på drygt 9,8 Mkr.
Läs mer: Black Eyed Peas-profil investerar i svensk musikstartup
Men som för så många andra startups i techbranschen handlar bolagets strategi om att växa för att längre fram tjäna pengar.
”För oss handlar det inte om att vända något. Vi ska växa och det ska vi fortsätta göra under kommande år. För att nå våra ambitiösa drömmar så behöver vi fortsätta investera i tillväxt. Det genereras mer och mer pengar i musikindustrin och vi kommer göra otroligt fina omsättningar de kommande åren”, avslutar Diego Farias.