Annons

Apple Music tar in på Spotify i USA

Apples vd Tim Cook vid lanseringen av Apple Music i juni 2015.
Apples vd Tim Cook vid lanseringen av Apple Music i juni 2015. Foto: AP/Jeff Chiu
Techjätten Apple förväntas ha fler amerikanska användare av sin streamingstjänst Apple Music än storkonkurrenten Spotify innan årets slut.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Apple Music håller på att knappa in på Spotify på den amerikanska markanden, skriver Financial Times. 

Medan den svenska techjätten fortfarande är marknadsledande globalt, växer Apples motsvarighet snabbare i USA. Utvecklingen tyder på bolagets förmåga att framgångsrikt lansera sina egna tjänster till användare av dess enheter, så som exempelvis Iphone, skriver tidningen.

Nyligen rapporterade musiksajten Digital Music News att Apple Music redan gått om Spotify på den viktiga marknaden, men enligt uppgifter till Financial Times ska den senare alltså fortfarande ligga snäppet före.

Apple Music växer dock snabbare och har gått från 13 miljoner amerikanska användare förra året till strax över 21 miljoner i dag. Därmed är bolaget snart ikapp Spotifys drygt 22 miljoner användare i USA.

Ett annat tecken på att Apple Music på allvar har tagit upp kampen om streaming-marknaden är antalet spelningar av musikartisten Drakes nya album Scorpion på plattformen.

Läs mer: Spotify betalar en miljard i royalties efter förlikning 

Apple Music noterade 170 miljoner spelningar av albumet under de första 24 timmarna, medan motsvarande siffra hos  Spotify uppgick till 130 miljoner. Detta trots att Spotify har tre gånger så många användare som Apple Music globalt.

”Det gick bokstavligt talat inte att navigera runt Drake på Spotify, men Apple lyckades skapa engagemang”, säger en anonym musikbolagschef till Financial Times.

Läs mer: Världsartisternas Spotify-konkurrent manipulerade sina lyssningar 

Spotify har enligt bolagets egna uppgifter 75 miljoner betalande kunder globalt och med en prognos om närmare  100 miljoner vid årets slut.

Det kan jämföras med konkurrentens 50 miljoner användare, vilket dock inkluderar kunder som tagit en gratis test-prenumeration på tre månader.

”Spotify har alltid riktat sig till yngre musikälskare som var tidiga att börja använda streamingtjänster. En stor del av dem är nu redan prenumeranter, medan Apple har en större kundbas. De har lättare att nå nya prenumeranter eftersom de redan finns i användarnas telefoner och har deras kreditkortsuppgifter", säger Mark Mulligan, analytiker på Midia Research till Financial Times.

Även e-handelsjätten Amazon har gett sig in i kampen om streamingkunderna och är i dag den tredje störta aktören. Hur många personer som har anslutit sig till musiktjänsten är oklart, men enligt bolaget själva ska det röra sig om "tiotals miljoner".

Läs mer: 118 kompositörer och låtskrivare: ”EU, skydda våra rättigheter nu!”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies