Hoppa till innehållet

Apple Music tar in på Spotify i USA

Techjätten Apple förväntas ha fler amerikanska användare av sin streamingstjänst Apple Music än storkonkurrenten Spotify innan årets slut.

Apples vd Tim Cook vid lanseringen av Apple Music i juni 2015.
Apples vd Tim Cook vid lanseringen av Apple Music i juni 2015.Foto: AP/Jeff Chiu

Apple Music håller på att knappa in på Spotify på den amerikanska markanden, skriver Financial Times. 

Medan den svenska techjätten fortfarande är marknadsledande globalt, växer Apples motsvarighet snabbare i USA. Utvecklingen tyder på bolagets förmåga att framgångsrikt lansera sina egna tjänster till användare av dess enheter, så som exempelvis Iphone, skriver tidningen.

Nyligen rapporterade musiksajten Digital Music News att Apple Music redan gått om Spotify på den viktiga marknaden, men enligt uppgifter till Financial Times ska den senare alltså fortfarande ligga snäppet före.

Apple Music växer dock snabbare och har gått från 13 miljoner amerikanska användare förra året till strax över 21 miljoner i dag. Därmed är bolaget snart ikapp Spotifys drygt 22 miljoner användare i USA.

Ett annat tecken på att Apple Music på allvar har tagit upp kampen om streaming-marknaden är antalet spelningar av musikartisten Drakes nya album Scorpion på plattformen.

Läs mer: Spotify betalar en miljard i royalties efter förlikning 

Apple Music noterade 170 miljoner spelningar av albumet under de första 24 timmarna, medan motsvarande siffra hos  Spotify uppgick till 130 miljoner. Detta trots att Spotify har tre gånger så många användare som Apple Music globalt.

”Det gick bokstavligt talat inte att navigera runt Drake på Spotify, men Apple lyckades skapa engagemang”, säger en anonym musikbolagschef till Financial Times.

Läs mer: Världsartisternas Spotify-konkurrent manipulerade sina lyssningar 

Spotify har enligt bolagets egna uppgifter 75 miljoner betalande kunder globalt och med en prognos om närmare  100 miljoner vid årets slut.

Det kan jämföras med konkurrentens 50 miljoner användare, vilket dock inkluderar kunder som tagit en gratis test-prenumeration på tre månader.

”Spotify har alltid riktat sig till yngre musikälskare som var tidiga att börja använda streamingtjänster. En stor del av dem är nu redan prenumeranter, medan Apple har en större kundbas. De har lättare att nå nya prenumeranter eftersom de redan finns i användarnas telefoner och har deras kreditkortsuppgifter", säger Mark Mulligan, analytiker på Midia Research till Financial Times.

Även e-handelsjätten Amazon har gett sig in i kampen om streamingkunderna och är i dag den tredje störta aktören. Hur många personer som har anslutit sig till musiktjänsten är oklart, men enligt bolaget själva ska det röra sig om "tiotals miljoner".

Läs mer: 118 kompositörer och låtskrivare: ”EU, skydda våra rättigheter nu!”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera