Hoppa till innehållet

AR-bolaget XMReality stiger vid börsnotering

Augmented reality-bolaget XMReality ser sin aktiekurs stiga i samband med onsdagens notering på First North.

Johan Castevall är vd för XMReality.
Johan Castevall är vd för XMReality.Bild: Stig Göran Nilsson

Augmented reality-bolaget XMReality (NTL) gjorde sin debut på First North under onsdagsmorgonen. Klockan 09.15 handlades aktien för runt 16 kronor. Jämfört med teckningskursen på 13,70 kronor var uppgången 13 procent. (Följ kursen här.)

Linköpingsbolaget XMReality, som grundades 2007, har utvecklat ett system som gör det möjligt för tekniker att med hjälp av en mobilkamera eller smarta glasögon bli vägledda av experter på distans. Systemet, som bygger på AR, eller förstärkt verklighet som det ibland kallas på svenska, ska spara pengar åt företag som slipper flyga experter till olika ställen i världen.

Läs mer: Stor turbulens för börsens tech-noteringar

I början av april avslutade bolaget en emission på 60 miljoner kronor, som övertecknades med 500 procent.

Pengar kom in dels från allmänheten och dels från ankarinvesterare i form av Handelsbanken Microcap och Industrial Development Partners, som är ett bolag bildat av Sandviks före detta ordförande Anders Nyrén och Industrivärden och SCA:s tidigare ordförande Sverker Martin-Löf.

Läs mer: Datum satt för XMRealitys börsnotering – emissionen övertecknad 500 procent

Under 2016 var Xmrealitys totala intäkter 8,4 miljoner kronor, varav nettoomsättningen stod för 5,2 miljoner. Bolaget redovisade ett negativt rörelseresultat på 10 miljoner.

Läs mer: AR har gått från dröm till hajp - här är de svenska bolagen

Bolaget, som tävlade i Di Startup Tour i fjol har ett flertal stora kunder, däribland Bombardier och Bosch.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera