Bambuser (NTL) fick inför börsnoteringen en värdering på 115 miljoner kronor. Dessutom tog bolaget in ytterligare 24 Mkr i en nyemission.
Teckningskursen för denna var 9,20 kronor. Men marknaden tycks anse att det var dyrt. Vid 9.40 på fredagsmorgonen handlades aktien till 5,65 kronor, 39 procent lägre än teckningskursen. Då hade över 400 000 aktier bytt ägare. (Följ kursen här.)
Läs mer: Avicii investerar i Bambuser
Bambuser bildades 2007 och var länge en pionjär inom livevideo. På senare år har dock konkurrensen hårdnat i takt med att nätverksjättar som Facebook och Twitter lanserat egna lösningar för direktsänd rörlig bild.
Den tidigare popstjärnan Avicii (NTL) blev delägare i Bambuser i samband med att bolaget tog in 14 Mkr i kapital i slutet av 2016.
Mellan räkenskapsåren 2013/2014 och 2015/2016 föll Bambusers omsättning från 8,3 Mkr till 5,8 Mkr.
”Toppen kom från en större affär med Sony när vi integrerade vår teknologi i deras mobilkameror. Under andra hälften av 2014, och fram till 2016 har vi haft fokus på att ställa om företaget från ett B2C-företag till ett renodlat B2B-företag. Bolaget hade helt enkelt inte resurser att anställa ytterligare säljpersonal och därför har intäktssidan blivit något lidande under den här perioden. Men nu har vi resurser, vi har anställt säljare och ser resultatet av det”, sade Bambusers vd Hans Eriksson till nyhetsbyrån Direkt inför börsnoteringen.
Under det andra halvåret 2016 ökade Bambusers intäkter dock med 65 procent jämfört med samma period 2015. Livevideobolaget har lämnat konsumentsidan (B2C) och är nu helt fokuserade på business-to-business (B2B). Företaget har tagit fram en plattform som stod klar i slutet av förra året bestående av två produkter.
Till stor del kommer Bambuser att använda sitt nya kapital för att öka försäljningen, och då främst på den amerikanska marknaden. Enligt prospektet ska 70 procent av emissionsbeloppet gå till försäljning och marknadsföring medan 30 procent ska gå till fortsatt utveckling av bolagets produkter.
”Efter att ha tagit in 24 miljoner kronor kommer vi att ha ungefär 40 miljoner i nettokassa. Vi ska inte slösa, men vi ska vara rimligt aggressiva i vår anställningstakt och ta tillvara på den möjlighet som finns. Under de senaste 6-9 månaderna har det skett en dramatisk förändring hos beslutsfattare när det gäller mobil livevideo”, sade Hans Eriksson i onsdags.
Läs mer: Stjärnproducenter investerar i svensk musiktjänst
I memorandumet inför nyemissionen uppgav Bambuser att bolaget ska bli kassaflödes- och resultatpositivt någon gång under 2018 på rullande tolvmånadersbasis.
”Det blir under det andra halvåret 2018. De pengar vi tar in ska ta bolaget till lönsamhet - det känner jag mig trygg med”, säger Hans Eriksson som därmed indikerar att ytterligare kapital inte ska behöva tas in.
Hur mycket av era nuvarande intäkter ligger i er ”nya” affärsmodell och är hållbara för framtiden?
”Vi fick ett bidrag från Google före förra sommaren på 400.000 euro som inte kommer att återkomma, men i övrigt har vi tolvmånadersavtal med i princip alla kunder. I ett par undantagsfall har vi 24-månadersavtal. Vår ambition är att bygga en kundmassa med väldigt låg omsättningshastighet. Det kan vi bara göra genom att leverera en väldigt bra produkt.”
Det finns en del billiga program och gratislösningar som erbjuder videosamtal. Hur står sig ert erbjudande mot dem?
”Gratislösningarna har vissa komplikationer och är videosamtal 1-till-1 medan Irisplattformen är 1-till-många. Varken Apples Facetime eller Microsofts Skype sparar videomaterialet. Med vår lösning sparas allt videomaterial och taggas med relevant metadata i form av tid, plats och vilken enhet man har gjort det ifrån. Man har kontroll i en helt stängd miljö”, säger Bambuser-chefen.
Direkt/Di Digital
Läs mer: Många bränner sig på glödheta tech-noteringar
Medsols från vänster: Börsnoteringar av Smart Eye, Crunchfish och XMReality.
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl er till vårt nyhetsbrev: